De ÖBB, DB, SBB en SNCF gaan samen een Trans-Europees nachttreinnetwerk ontwikkelen. Zij kondigden plannen aan voor de Trans-Europ-Express 2.0 en maakten daarbij (opnieuw) een zestal treinverbindingen bekend.
Impuls voor Europees nachttreinnetwerk
De Oostenrijkse, Duitse, Zwitserse en Franse spoorwegen ondertekenden op 8 december een overeenkomst om het nachttreinnetwerk te intensiveren. Het al bestaande Nightjet-netwerk van de ÖBB speelt hierin een centrale rol.
Zes nieuwe nachttreinen werden daarbij aangekondigd:
- December 2021: Zürich – Amsterdam en Wenen – Parijs
- December 2022: Zürich – Rome
- December 2023: Berlin – Parijs en Berlijn – Brussel
- December 2024: Zürich – Barcelona
Zo kunnen Nederlandse treinreizigers vanaf december 2023 dus met de trein naar Rome en per 2024 naar Barcelona. Daarbij geldt wel een overstap van een dag in Zürich, schrijft reisjournalist Mark Smith op Twitter.
Only if you spent a day in Zurich in between!
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) December 8, 2020
Trans-Europ Expres
Een deel van deze bestemmingen werd al eerder aangekondigd, laat Treinreiziger.nl weten, maar met de ondertekening van de samenwerking wordt een eerste stap gezet naar herontwikkeling van een Trans-Europ-Express (TEE)-netwerk. Dit netwerk uit 1957 hield een samenwerking in tussen de Franse, Duitse, Zwitserse, Nederlandse, Luxemburgse en Italiaanse spoorwegen.
Het netwerk omvatte op zijn hoogtepunt 45 treinverbindingen tussen 130 Europese steden. Het netwerk hield in 1995 op te bestaan.
Reacties
Richard Lutz, CEO van Deutsche Bahn (DB), noemt dit een goed moment voor het klimaat, de treinreiziger en het Europese spoor. Volgens Vincent Ducrot, CEO van de Zwitserse SBB, stelt de samenwerking de vier spoorpartijen in staat om het netwerk snel uit te kunnen breiden.
Andreas Matthä, CEO van de ÖBB, zegt dat (met Parijs, Berlijn, Amsterdam, Brussel, Zürich, Wenen en Barcelona) steeds meer Europese metropolen in de toekomst op een milieuvriendelijke manier bereikbaar worden. En Jean-Pierre Farandou, CEO van het Franse SCNF, is ervan overtuigd dat ´we van de ervaringen met de Nightjet kunnen profiteren om een aantrekkelijk nachtnetwerk aan te bieden´.
De Europese alliantie voor private spoorwegondernemingen, AllRail, is bang voor kartelvorming en vindt dat het model moet worden herzien, omdat het model in het verleden ook niet werkte. Zij vindt dat private spoorwegbedrijven hierin ook moeten worden meegenomen.
Eén van die private partijen, RegioJet uit Tsjechië, laat zich ook kritisch uit. Volgens de vervoerder is een trans-Europese strategie van belang dat meer bedrijven mee kunnen doen, om het aanbod voor treinreizigers aantrekkelijker te maken
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen