‘Kabinetsbesluit betekent ov-afbraak in 2023’
Het kabinet verlengt de financiële coronasteun tot eind 2022, maar er is nog geen regeling voor 2023. Decentrale overheden zijn teleurgesteld. Zij verwachten in 2023 alsnog 20 tot 30 procent in de dienstregelingen te snijden, omdat het reizigersherstel niet zo snel gaat als het Rijk schetst. Zij willen snel tot nieuwe afspraken te komen, om het ov van afbraak te behoeden.
"Dit is zeer lastig uit te leggen", stellen bestuurders Fleur Gräper-van Koolwijk (provincie Groningen) en Egbert Vries (Vervoerregio Amsterdam) namens de decentrale overheden in reactie op het kabinetsbesluit. Het kabinet zegde donderdag 14 april toe de beschikbaarheidsvergoeding (BVOV) te verlengen tot eind 2022, zodat het ov op peil kan blijven.
Weggegooid geld
Maar voor 2023 dient zich een groot financieel probleem aan, met veel minder ov tot gevolg. “Het ov en veel reizigers worden de dupe." Het besluit van het kabinet om geen middelen uit te trekken voor 2023 kan leiden tot 20 tot 30 procent minder ov per regio, waardoor veel lijnen op de schop moeten. “Om het ov in stand te houden heeft het kabinet tot nu toe rond de 2,5 miljard uitgetrokken, provincies en regio’s zo’n 500 miljoen. Dat dreigt nu weggegooid geld te worden.”
Door in de financiële regeling niet verder te kijken, wordt volgens de bestuurders een vitale sector geen herstel geboden, terwijl extra inzet op duurzame mobiliteit urgenter is dan ooit wegens toekomstige opgaven rond wonen, energie en bereikbaarheid. Door nu geen transitiemiddelen uit te trekken, worden op korte termijn misschien beperkte besparingen bereikt, maar voor komende kabinetten ontstaat daarmee een kostbare maar onontkoombare opgave. Als het ov weer moet groeien, zijn medewerkers en materieel immers weggesaneerd en niet meteen weer beschikbaar.
‘Prognoses kloppen niet’
Sinds de coronapandemie uitbrak, maakten het kabinet, de provincies en grootstedelijke regio’s afspraken over compenserende middelen. Daar was in totaal zo’n 3 miljard euro mee gemoeid. Ook werd afgesproken dat de nieuwe regeling ‘mee ademt’ met de reizigersinkomsten, wat betekent dat de vergoeding aan de ov-bedrijven afneemt naarmate er meer mensen met het ov reizen.
Het kabinet baseert zich daarbij op prognoses vanuit het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) uit juni 2021. Het KiM verwachtte toen dat het reizigersherstel over heel 2022 gemiddeld op 88 procent zit ten opzichte van 2019 en eind 2023 zelfs op 97 procent. Daarbij ging het uit van het verdwijnen van contactbeperkende maatregelen in de loop van 2021.
De ov-sector ziet het herstel echter pas richting 2025 weer op het oude niveau terugkomen, zeker nadat de omikron-variant het ov-gebruik eind 2021 weer grotendeels reduceerde. Dit werd in de KiM-prognoses niet meegenomen. In de eerste drie maanden van 2022 telde het ov gemiddeld 70 procent reizigers, wordt gesteld. Dat loopt ver achter op het voorspelde gemiddelde van 88 procent over heel 2022.
Daarnaast wijst de sector erop dat het KiM in zijn berekeningen uitgaat van herstel van het aantal reizigerskilometers, maar niet kijkt naar het soort abonnement en dus naar de opbrengsten voor vervoerders. Vooralsnog komen vooral reizigers terug met een afgekocht reisrecht, zoals de ov-studentenkaart, maar reizigers die op saldo reizen blijven langer weg. Teruggekeerde reizigers hebben vaker een flexibel abonnement, waardoor de opbrengsten achterlopen op het aantal reizigerskilometers.
Afwachten
Een nieuwe prognose van het KiM wordt in juni 2022 verwacht. Of het kabinet ook tot die tijd wacht met het nemen van een nieuw besluit, is nog niet bekend.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep 2024Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Klopt toch allemaal niet, had beter zelf de politiek in kunnen gaan.
Pak nu eerst eens de financieel ongelijkheid aan in Nederland. Top vermogenden meer belasting laten betalen de breedste schouders dragen de grootste lasten.
Dat heet solidariteit, ook dit kabinet zorgt of gaat weer zorgen voor tweespalt in de samenleving.
Ingediend door Martin Reckewell op za, 16/04/2022 - 20:12
Reactie toevoegen