Er moet een betere samenhang komen tussen fiets- en wandelnetwerken en het openbaar vervoer. Dat staat in het initiatiefvoorstel Een stap vooruit van de Tweede Kamerleden Paulus Jansen (SP), Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe (CDA). Zij lanceerden hun voorstel op het congres Nederland Fietsland: fictie of feit?
Kamerleden: fiets gratis mee in de stoptrein
“De fiets wordt gratis in de stoptrein, de OV-fiets kan je voortaan ook op een ander station inleveren en alle internationale treinen krijgen verplicht een voorziening voor fietsvervoer”, vat Jansen de aanbevelingen samen.
Nu kost het meenemen van een fiets in de trein 6 euro per reis. Dat mag alleen buiten de spits. Op de MerwedeLingelijn (Dordrecht–Geldermalsen) van Arriva mogen reizigers de hele dag hun fiets gratis meenemen in de Spurts, met een maximum van 12 fietsen per trein. Dat is een succes: het levert 1500 fietsreizigers per dag op. De drie Kamerleden willen dat het meenemen van fietsen in alle stoptreinen buiten de spits gratis wordt. De Nieuwe Sprinters van NS zijn daar geschikt voor en buiten de spits is er plek zat. Ook moeten treinen in de zomer extra ruimte voor fietsen bieden, zoals Arriva doet in de treinen naar Harlingen.
Een OV-fiets kost 3,15 euro per 24 uur en is ondanks het ontbreken van versnellingen prima geschikt voor fietstochten tot een kilometer of 30. “De recreatieve waarde van de OV-fiets zou met sprongen stijgen als de mogelijkheden om de fiets op een ander station in te leveren worden verruimd,” stellen de drie initiatiefnemers. Voor het huren van een OV-fiets heb je een OV-chipkaart en een Nederlandse bankrekening nodig; twee zaken die toeristen niet hebben. Zij moeten een OV-chipkaart voor reizen en OV-fiets kunnen krijgen op vertoon van hun creditcard. “Het aanvullen van het saldo en de borgstelling bij beschadiging of diefstal van de OV-fiets zijn via de koppeling aan de creditkaart waterdicht geregeld.”
Toeristen moeten hun fiets makkelijker kunnen meenemen in internationale treinen. In de Duitse Intercity Amsterdam–Berlijn van DB rijdt een bagagerijtuig mee met fietsrekken, maar in de Thalys mag je fietsen alleen gedemonteerd in een hoes meenemen. In de meeste Franse TGV’s mag de fiets wel mee voor 10 euro per reis.
Andere voorstellen van Jansen, Hoogland en De Rouwe: NS-wandelingen met regionale vervoerders uitbouwen tot ov-wandelingen, landelijke kortingsformule voor groepjes reizigers introduceren en 9292 uitbreiden met de mogelijkheid om snel en makkelijk belbussen te bestellen. Met ChristenUnie en D66 hebben SP, PvdA en CDA een meerderheid in de Tweede Kamer.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen