Buschauffeurs van Keolis krijgen vanaf 2020 een verplichte bijscholingscursus over het onderwerp Toegankelijkheid. Dat vertelt René Nekkers, concessiemanager Veluwe en Midden-Overijssel.
Keolis ontwikkelt cursus 'Toegankelijkheid'
Ruim een jaar geleden kreeg een buschauffeur van Keolis te maken met een klacht van een rolstoelgebruiker. “Die klacht kwam via de krant bij ons terecht”, vertelt concessiemanager Veluwe en Midden-Overijssel René Nekkers. Onder deze concessie vallen zo’n 280 bussen en er werken bijna 700 chauffeurs.
“Naar aanleiding van de klacht hebben we contact opgenomen met Toegankelijk Zwolle én hebben we de chauffeur en de rolstoelgebruiker in kwestie bij elkaar gebracht. Dat is wat ons betreft beter dan het via de krant uitvechten.”
Meer begrip door gesprekken
Het eerste contact leidde ertoe dat op regelmatigere basis ontmoetingen werden georganiseerd tussen buschauffeurs en mensen met een beperking. Nekkers: “Deze gesprekken zorgen voor meer onderling begrip en uiteindelijk tot een prettigere reis voor iedereen.”
Om toegankelijkheid structureler onderdeel te laten zijn in de ontwikkeling van een buschauffeur, besloot Keolis een opleidingsmodule te maken voor het nascholingsprogramma. Dit bijscholingsprogramma zal Keolis landelijk uitrollen.
“Iedere chauffeur is verplicht zijn eigen vakbekwaamheid bij te houden middels het landelijk nascholingsprogramma Code 95”, licht Nekkers toe. “In vijf jaar tijd moet de chauffeur vijf dagen aan nascholing doen. Bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe verkeersregels of het omgaan met agressie. Elk vervoerbedrijf kiest de modules die zijn chauffeurs moeten doen.”
Bewustwording
De module wordt door E&R Opleidingen ontwikkeld, in samenwerking met Toegankelijk Zwolle, een belangenorganisatie van ervaringsdeskundigen. Hoe de opleiding er inhoudelijk precies uit komt te zien, wordt momenteel nog bepaald.
Veel aandacht zal er zijn voor bewustwording, weet Nekkers. “De chauffeurs leren onder meer welke beperkingen er allemaal zijn en waar je rekening mee dient te houden: je hebt natuurlijk niet alleen maar te maken met mensen in een rolstoel".
Wellicht komt er in het programma ook ruimte om zelf ervaring op te doen, gaat hij verder. "Bijvoorbeeld door met een blinddoek te lopen. Op die manier ervaren de chauffeurs zelf dat het voor iemand die blind of slechtziend is, handig is om iets meer tijd te krijgen bij het zoeken van een plekje in de bus. Daarnaast zal er natuurlijk aandacht zijn voor de praktische kant van het verhaal: hoe zet je bijvoorbeeld een rolstoel goed vast.”
De chauffeurs van Keolis zijn blij met de extra aandacht voor toegankelijkheid, aldus de concessiemanager. “Ze leren het gesprek aan te gaan. Je kunt in een bus bijvoorbeeld maar één rolstoel meenemen. Als er dan nog iemand in een rolstoel bij de halte staat kan je doorrijden, maar je kunt ook even stoppen en uitleggen waarom je diegene niet kunt meenemen.”
Rijtijden aanpassen
De gesprekken, die als opmaat dienden voor de ontwikkeling van de opleidingsmodule, hebben al de eerste vruchten afgeworpen. “We hebben kritisch gekeken naar de rijtijden op sommige lijnen waar regelmatig iemand met een rolstoel op meereist. Je wilt daar graag de voor tijd nemen, maar dat moet wel passen.”
Nu de nieuwe concessie IJssel-Vecht (onder voorbehoud) aan Keolis is gegund, is dat volgens Nekkers hét moment om naar het interieur van de bussen te kijken. “We kunnen natuurlijk niet alles aanpassen, maar we kunnen wellicht wel kleine verbeteringen doorvoeren.”
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Uitstekend initiatief. Ben benieuwd hoe de opleidingsmodule eruit komt te zien.
Sinds 2012 leer ik met een team vrijwilligers mensen met een beperking reizen met het ov (tram,metro en bus in Den Haag. Het eerste is koudwaterfrees wegnemen en gelijktijdig leren zo efficient mogelijk te reizen. Handig en vlot in en uitchecken en zo snel als mogelijk een de rolstoel parkeren op de juiste wijze. Etc etc. (Zie als voorbeeld de instructie filmpjes op de front page van onze website.)
Ook verbeteren wij in samenwerking met vervoerder HTM (Haagsche Tramweg Maatschappij) de interactie tussen bestuurder en reiziger met beperking. Wij organiseren ervaringstoers waarbij de buschauffeurs zelf kunnen ervaren hoe lastig het is om in een rolstoel de bus in te komen of met een rollator de bus uit te gaan wanneer de bus niet strak langs de halte staat en er een gat te overbruggen is.
Mede hierdoor ontstaat wederzijds begrip.
Op tijd rijden en daarvoor afgerekend worden door de regionale mobiliteits autoriteit MRDH is vaak het knelpunt waarmee gedealed moet worden. Via de politiek vragen wij ook hier aandacht voor.
Ook de toegankelijkheid van haltes ( juiste aanleg geleidelijnen , de toegankelijkheid van perrons en of de tramvloer goed aansluit op het perron , vraagt voortdurend onze aandacht.
Met stimulerende groet,
Jules Coenen
Projectleider Kennismaking Haags ov
Voorall ( Voor alle Hagenaars met een beperking)
Ingediend door Jules Coenen op ma, 28/10/2019 - 17:29
Het idee voor een cursus “toegankelijkheid” voor OV is niet nieuw. Dergelijke cursussen werden al gegeven ten tijden van de Interliners. Dit waren (en de huidige Qliners zijn dit nog) geen Lagevloer-bussen. Het probleem van de aanwezige opvouwbare liften, is dat het veel te lang duurt voordat men een rolstoel met passagier de bus in of uit heeft. Dit duurt tussen de 12 en 20 minuten. Dit tijdverlies is niet acceptabel in een strakke dienstregeling. Het gevolg zal zijn dat een reguliere passagier een andere mogelijkheid zal kiezen omdat die niet elke dag te laat wil komen en/of de aansluiting elders wil missen. Uiteindelijk zal de betreffende bus alleen nog rijden voor de rolstoeler. Om die reden is het voor alles en iedereen beter en goedkoper om een apart busje te laten rijden die de rolstoeler vervoert (zoals nu vaak al gebeurd). Voor lage vloer-bussen speelt het tijdsverlies in veel mindere mate omdat hier hierin geen lift, maar een klep zit wat veel handiger is.
Ingediend door Henk J Dam op di, 05/11/2019 - 14:19
Reactie toevoegen