KiM verwacht 99 procent reizigersherstel in 2023
Op de langere termijn zal het ov-gebruik toenemen, daar zijn het KiM en vervoerders het over eens. Over de verwachte reizigersaantallen in 2023 zijn de landelijke en regionale vervoerders somberder dan het KiM. Het KiM ziet wel een thuiswerkeffect: de doordeweekse forenzen zijn niet allemaal teruggekeerd in het ov. Deze informatie deelde staatssecretaris Heijnen (IenW) desgevraagd op 16 juni in een Kamerbrief aan de Tweede Kamer.
Het KiM verwacht in 2023 een gemiddeld reizigersherstel van 99% ten opzichte van 2019. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen het gebruik van bus, tram en metro (100%) en de trein (99%). Het groeipad voor de jaren na 2023 blijft nagenoeg gelijk ten opzichte van het in november gepubliceerde Mobiliteitsbeeld (99% in 2023 en 108% in 2026 t.o.v. 2019). Daarbij is sprake van verschillen in de regionale reizigersaantallen en groeipatronen, maar die waren pré-COVID ook al aanwezig en zijn daarmee dus geen nieuwe ontwikkeling, aldus het KiM.
Reizigersaantallen 2022: 76-82 procent
Voor dit jaar verwacht het KiM dat de reizigersaantallen in het ov gemiddeld uitkomen op 76%-82% ten opzichte van 2019. Anders dan de prognose voor de jaren 2023-2026 is deze prognose een extrapolatie van de gerealiseerde reizigersaantallen dit jaar. Het OV-gebruik ligt momenteel rond 80% t.o.v. 2019. Hierbij is goed om op te merken dat het sociaal-recreatieve OV-gebruik in 2022 gemiddeld genomen al terug is op haar oorspronkelijke pré-COVID niveau. De doordeweekse forenzen zijn echter niet allemaal teruggekeerd in het OV, hier zien vervoerders een thuiswerk-effect.
In het slechtste geval: 96 procent herstel
Het KiM heeft naast de basisraming voor de jaren 2023-2026 ook een alternatieve raming opgesteld waarbij gerekend wordt met een corona-opleving in het najaar van 2022 omstreeks week 40, uitgaande van contactbeperkende maatregelen, een groter economisch effect van de oorlog in Oekraïne en niet langer verbeterende ov-kwaliteit. In dit alternatieve scenario verwacht het KiM volgend jaar een gemiddeld reizigersherstel van 96 % t.o.v. 2019. Hierbij wordt ook het onderscheid gemaakt tussen het gebruik van bus, tram en metro (97%) en de trein (96%).
Andere ov-prognoses
Naast het KiM zijn er ook andere partijen die prognoses maken over het ov-gebruik. De prognoses van de NS en van de regionale vervoerders zijn gemiddeld genomen somberder over de reizigersaantallen in 2023 dan die van het KiM. Redenen voor deze verschillen zijn: concessie-specifieke aandachtspunten, methodische verschillen, regionale reispatronen, de variatie in modaliteiten of een grotere onzekerheidsfactor. De verschillende prognoses laten zien dat er onzekerheid is over de reizigersaantallen in 2023. De verschillende langetermijnprognoses van het KiM en de andere partijen voorzien overigens allemaal wel een grote toename in het ov-gebruik in de verdere toekomst.
In gesprek met de OV-sector
Op 15 juni sprak staatssecretaris Heijnen al in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) over het openbaar vervoer in 2023, naar aanleiding van de nieuwe KIM-prognose. Zij blijven de komende weken in gesprek met de staatssecretaris om nader onderzoek te doen naar de verwachte situatie in 2023 in de verschillende ov-concessies.
Mobiliteitsbeeld middellange termijn
Zoals gebruikelijk komt het KiM jaarlijks in het najaar met nieuwe middellange termijn mobiliteitsprognoses. Naar verwachting zal het KiM dit mobiliteitsbeeld in november 2022 publiceren. De KiM-ramingen zijn voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een primaire basis bij het maken van mobiliteitsbeleid.
Het KiM heeft in juni haar mobiliteitsprognose voor de periode van 2022 tot 2026 geactualiseerd op basis van verschillende demografische, ruimtelijke en economische ontwikkelingen op mobiliteit. Daarnaast is er gekeken naar het herstel van de reisvraag en de structurele wijzigingen in het reisgedrag van mensen als gevolg van de COVID-pandemie. Het KiM hanteert hierbij altijd de meest actuele gegevens die openbaar beschikbaar zijn.
Klik hier voor de KiM-prognose 2022-2026
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Indien de staatssecretaris van de KIM-cijfers overtuigd is laat zij dan
een garantie afgeven daarvoor en bij het niet behalen daarvan een vangnet garanderen!
Ingediend door Nico van der Vliet op vr, 17/06/2022 - 14:44
OV als milieu-vriendelijke concurrent van auto en vliegtuig! Dan hoef je ons land niet nóg verder te asfalteren!
Ingediend door Jan Mast op zo, 19/06/2022 - 00:39
Nu worden de dienstregelingen al gemaakt voor 2023. Nu moet er dus zekerheid komen over de middelen. De reizigersaantallen zijn nog lang niet terug op het oude niveau, daarom dreigt er nu al besloten te worden fors te snijden in de dienstregelingen. De minister moet dat stoppen door de coronasteun te handhaven op het niveau van de lagere inkomsten door minder betalende reizigers. En de ov-reizigers moeten net als automobilisten gecompenseerd worden met lagere belastingen.
Ingediend door Sjak Rijploeg op ma, 20/06/2022 - 13:32
Reactie toevoegen