Koning opent Ebuscofabriek in Deurne
Koning Willem-Alexander heeft op donderdag 28 oktober de nieuwe fabriekshal van Ebusco in Deurne geopend. In de fabriek moeten 500 emissievrije Ebusco 3.0-bussen gebouwd worden in 2022. De assemblage van de 2.2-bussen blijft wel in China plaatsvinden.
Daarmee haalt de Nederlandse bussenbouwer de productie van de nieuwste generatie bussen volledig naar Nederland. In Deurne, de thuisbasis van Ebusco, wordt onder meer het casco van de bussen geproduceerd van een koolstofvezelcomposiet, waardoor de bussen 33 procent lichter in gewicht zijn. Voorheen vond de assemblage van de 2.2-bussen plaats in China, zo vertelde innovatiemanager Patrick Heuts eerder aan platform Biind. Het research and development gebeurde al wel op het hoofdkantoor in Deurne. Dit blijft ook zo, bevestigt een woordvoerder.
Tijdens de openingshandeling legde de Koning de eerste 3.0-bus aan de lader, waarvan de serieproductie nu gaat starten. Ook Steven van Weyenburg, staatssecretaris van IenW, en Henrik Holohei directeur-generaal Mobiliteit en Transport namens de Europese Unie, waren aanwezig bij deze opening.
De lichtgewicht Ebusco 3.0 werd in oktober 2019 gepresenteerd. Door het gebruik van verschillende vezelversterkte kunststoffen, zijn de bussen 33 procent lichter in gewicht dan voorganger Ebusco 2.2. De bussen hebben daarnaast een range van 500 kilometer op één accu. “Juist door af te stappen van de traditionele manier van denken zijn veiligheid, toepasbaarheid en comfort enorm toegenomen”, vertelde CEO Peter Bijvelds destijds. Voor de ontwikkeling van de bussen is ruimtevaarttechnologie gebruikt.
Lees ook: Ebusco 3.0: minder gewicht en grotere range
Het is niet het enige hoogtepunt voor Ebusco de afgelopen week. Een week eerder ging het bedrijf de beurs op. Met de beursgang wil de bussenbouwer de internationaal sneller kunnen groeien. Het bedrijf opende met 23 euro per aandeel en een totale waarde van 1,3 miljard euro.
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov 2024Leerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Reactie toevoegen