Het regionale spoor hoeft de komende jaren op weinig extraatjes te rekenen. Dat zei staatssecretaris Mansveld in het debat over ProRail. Er is de komende 13 jaar maar 100 tot 200 miljoen beschikbaar voor verbeteringen.
Maar een schijntje voor regiospoor tot 2028
Wel zei Mansveld dat alle toezeggingen die tot nu toe zijn gedaan, zullen blijven staan. ProRail wordt geconfronteerd met een dreigend budgettekort en moet dus maatregelen nemen. Een van die maatregelen is dat er minder geld gaat naar het regionale spoor en dat verdere verbeteringen nauwelijks realiseerbaar zijn. In het slechtste geval gaat het om nog geen 7,7 miljoen euro op jaarbasis. Onder meer de provincie Gelderland luidde al eerder de noodklok over de dreigende kortingen op het spoor buiten het hoofdrailnet.
Het urenlange debat kenmerkte zich tot een serie aan miscommunicaties tussen de staatssecretaris en de Kamer. De Kamer wilde vooral weten wie er precies achter de weigering zat om het door de Telegraaf naar buiten gebrachte rapport over de financiële misstanden bij ProRail naar de Kamer te sturen: Mansveld of Hans Alders, de voorzitter van de raad van commissarissen bij ProRail. En had Mansveld wel weet van dat rapport?
https://twitter.com/OV_Magazine/status/648943086136074240
Volgens de staatssecretaris was het rapport tijdens de aandeelhoudersvergadering van ProRail mondeling besproken. Dat was voor haar voldoende, aangezien de accountant het ook had goedgekeurd. Het was Alders die het niet juist vond om het rapport naar de Kamer te sturen en daar was Mansveld het mee eens. In de toekomst, zei ze, zou ze dat ook weer doen. Verder kenmerkte het betoog van Mansveld zich in wollig taalgebruik en veel managementjargon. Coalitiepartijen PvdA en VVD hielden zich opvallend stil.
https://twitter.com/OV_Magazine/status/648951979935408128
Het debat eindigde uiteindelijk ruim na middernacht. Mansveld overleefde, maar niet veel meer dan dat. De Kamer wil de notulen van de afgelopen aandeelhoudersvergadering van ProRail en wil dat de Algemene Rekenkamer een onafhankelijk onderzoek uitvoert naar de financiële positie van ProRail, aangezien de staatssecretaris geen helderheid kon verschaffen. Mansveld stemde schoorvoetend in.
https://twitter.com/OV_Magazine/status/648986673326460928
De PVV diende nog een motie van wantrouwen in die door geen enkele andere partij werd ondersteund. De SP stelde dat het vertrouwen in de staatssecretaris niet bepaald was toegenomen, maar dat het voor een motie van wantrouwen nu nog te vroeg was. Waarschijnlijk wordt het debat net na het herfstreces, dat eindigt op 26 oktober, voortgezet.
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Reactie toevoegen