Bij de Mobiliteitsalliantie, het samenwerkingsverband van organisaties in de mobiliteitsbranche, hebben zich acht nieuwe partijen aangesloten. De alliantie houdt op 9 maart ‘Het Nationale Mobiliteitsdebat’ in Utrecht.
Mobiliteitsalliantie telt nu 17 partijen
Onder de Mobiliteitsalliantie vallen nu ook Qbuzz, Rover, Fietsersbond, Bovag, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), MKB Infra, de Vereniging voor Zakelijk Rijders (VZR) en de Federatie voor Historische voertuigen (FEHAC). Zij onderschrijven het manifest Vooruit! voor de inrichting van een duurzaam mobiliteitssysteem, dat op 16 december is gepresenteerd.
Minister van Mobiliteit
Voor het oplossen van knelpunten tot 2030 is volgens de Mobiliteitsalliantie minimaal 1 miljard euro per jaar extra nodig, dus bovenop de reserveringen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Een systeemsprong is nodig én verdere ophoging en voortzetting van het Infrastructuurfonds voor de periode 2030-2040. Daarnaast wil de coalitie een minister van Mobiliteit die de transitie naar duurzame mobiliteit vorm gaat geven.
Regio’s als Parijs, Londen, de Vlaamse Ruit en het Rijn-Ruhrgebied kennen grootschalige investeringsprogramma’s voor infrastructuur en openbaar vervoer. “We kunnen hierin niet achterblijven, maar Nederland is te versnipperd (bestuurslagen, concessieverlening, regiocontracten) om tot een daadwerkelijk integrale mobiliteitsvisie en een modal optimum te komen”, aldus het manifest. Een minister van Mobiliteit met ‘doorzettingsmacht’ moet de zaak lostrekken.
Het Nationale Mobiliteitsdebat
De alliantie houdt op 9 maart Het Nationale Mobiliteitsdebat in de Jaarbeurs in Utrecht. Tweede Kamerleden gaan tijdens meerdere debatrondes met elkaar, met de alliantiepartijen en de aanwezige gasten in discussie over de toekomst van de mobiliteit van Nederland.
De alliantiegenoten werken de komende weken aan de concretisering van het manifest en aan een politieke agenda. Ze willen nog meer partijen benaderen voor een verdere verbreding van de alliantie. De negen initiatiefnemers van het eerste uur zijn: KNV, NS, HTM, RET, GVB, Transdev, ANWB, RAI Vereniging en TLN.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen