Op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam gaat elk uur een vijfde trein rijden. Dat blijkt uit de nieuwe dienstregeling van de NS. Daarnaast rijden vanaf 9 december 118 nieuwe Sprinters en wordt op één nieuw station gestopt.
Nieuwe dienst: vijfde trein A'dam-R'dam
In totaal gaan er op de HSL ieder uur vijf treinen per richting rijden. Dat is overigens exclusief Thalys en Eurostar. De intercity's tussen beide steden worden ook verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20 procent.
Nieuw station en Sprinters
Ook komt er één nieuw station bij: station Lansingerland-Zoetermeer. De Sprinter van Den Haag Centraal naar Gouda zal er vier keer per uur stoppen in beide richtingen.
Met ingang van de nieuwe dienstregeling stromen de eerste van 118 nieuwe Sprinters gefaseerd in op het spoor. Dit levert 20.000 extra zitplaatsen op. Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “De uitbreiding van onze Sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen. We hopen dat onze reizigers de trein waarderen.”
Reisassistentie
Met de dienstregeling breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. NS biedt deze dienst dan aan op 127 treinstations.
Voor de meeste reizigers verandert er weinig. Wel kunnen vertrek- en aankomsttijden op sommige stations iets veranderen. De nieuwe spoorkaart is hier te downloaden.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Net als op de spoorkaart 2018 staat op de spoorkaart 2019 ten onrechte aangegeven dat de Intercity Zwolle-Enschede v.v stopt in Enschede Kennispark
Ingediend door Eduard Veldhuis op za, 17/11/2018 - 11:05
Het aantal treinen op de HSL gaat van 4 naar 5 per uur. Dat is dus 25% meer reismogelijkheden en bij dezelfde treinsamenstelling ook 25% meer capaciteit. De intercity’s tussen beide steden worden ook verlengd, dus nog meer capaciteit! Hoe is dit te rijmen met: “De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20 percent”?
Is er sprake van afname capaciteit op andere tijdstippen of parallelle trajecten of is hier sprake van een rekenfoutje in het persbericht, dat door iedere journalist zondermeer wordt overgenomen?
Ingediend door H. Dragtsma op vr, 23/11/2018 - 22:15
Reactie toevoegen