De eerste Avenio-tram voor HTM komt nog deze maand vanuit de fabriek in Wenen naar Den Haag. In München is de Avenio nog niet toegelaten voor passagiers.
Nieuwe Haagse tram komt deze maand
Hoewel HTM het eerste vervoerbedrijf was dat de Avenio bestelde, heeft Siemens acht trams van dit type al vanaf november 2013 geleverd aan het vervoerbedrijf van München. De eenrichtingtrams zijn nog niet in de reizigersdienst ingezet wegens toelatingsproblemen. HTM presenteert de nieuwe tram op 5 juli aan het publiek tijdens de viering van 150 jaar tram in Den Haag. Als de proefnemingen succesvol verlopen, gaat de Avenio eind dit jaar op tramlijn 11 rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Scheveningen Haven-Strand.
Siemens presenteerde de Avenio eind mei aan de Haagse (ex-)wethouder Peter Smit op de testbaan in het Duitse Wildenrath. De tram krijgt de rode kleur van R-net. In tegenstelling tot de huidige stadstram is de Avenio een tweerichtingtram, met één enkele en vier dubbele deuren aan beide zijden en met een bestuurderscabine aan beide uiteinden. Om te keren op het eindpunt zijn dan geen keerlussen meer nodig. De tram heeft over de volle lengte van 35 meter een 35 centimeter lage vloer.
Het belangrijkste verschil met de huidige GTL 8-tram is dat de Avenio 20 centimeter breder is: 2,55 meter. Dat maakt tweemaal twee zitplaatsen op een rij mogelijk. Wel moesten in Den Haag tramsporen verder uit elkaar worden gelegd, de bovenleidingmasten verplaatst en de tramhaltes aangepast. In de tramremises worden technische installaties vernieuwd voor het onderhoud aan de Avenio. Deze kosten komen bovenop de aanschafprijs van 155 miljoen euro voor de 60 Avenio’s.
Het ontwerp van de Avenio is een vervolg op de weinig succesvolle Combino, die onder andere aan Amsterdam is geleverd. De Avenio vertoont gelijkenissen met de Combino Plus, die Siemens heeft verkocht aan het Portugese Almada (bij Lissabon) en aan Boedapest. De tram bestaat uit vier rijtuigen die door drie geledingen met elkaar zijn verbonden. Het voertuig staat op vier draaistellen, waarvan er drie zijn gemotoriseerd. Daardoor kan de tram hellingen nemen met een stijgingsgraad van 8 procent. Spiegels en een elektrische trambel ontbreken. De Avenio is voorzien van vier videocamera’s en het opgenomen geluid van de bel komt uit een luidspreker.
Meer artikelen met dit thema
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
[…] De eerste nieuwe Avenio-tram voor de HTM komt deze week vanuit de fabriek in Wenen naar Den Haag. Opvallend genoeg mag de tram in Duitsland nog niet de rails op, meldt de website OV-Magazine. […]
Ingediend door Nieuwe Haagse … op wo, 02/07/2014 - 18:15
Reactie toevoegen