De nieuwste Japanse Shinkansen is de eerste hogesnelheidstrein die zelf regelt dat hij op tijd rijdt. Tijdens de rit verzamelt de computer van de Shinkansen N700A informatie over het af te leggen traject, zoals de aanwezigheid van bochten, tunnels en kruisingen.
Nieuwe Shinkansen regelt snelheid zelf
Zo stelt hij voortdurend de snelheid bij waarmee de trein over het tracé rijdt. Een sensor waarschuwt voor mogelijke problemen die zich op de spoorbaan kunnen voordoen. Een andere noviteit zijn de remmen die de trein 10 procent sneller tot stilstand brengen.
De N700A rijdt sinds februari bij Central Japan Railway. De trein is een volledig nieuwe versie van de kogeltrein N700, die sinds 2007 op de ruim 500 kilometer lange Tokaido-lijn rijdt tussen Tokyo en Shin-Osaka. De N700A rijdt met een maximale snelheid van 270 km/uur even snel als de N700.
Met de N700A richt Central Japan Railway zich dus vooral op het verbeteren van de accuratesse. Het spoorbedrijf East Japan Railway mikt met de nieuwe hogesnelheidstrein E6 juist op verhoging van de snelheid op de Akita-Shinkansenlijn. De trein is voorzien van een nieuwe lange neus die de luchtweerstand drastisch vermindert. Daarnaast zijn er maatregelen genomen om het trillen van de treinstellen bij hoge snelheden tegen te gaan.
De E6 rijdt vanaf half maart tussen Tokyo en Akita. Naar verwachting bereikt de trein eind dit jaar de geplande maximale snelheid van 320 km/uur. Met de hogere snelheid kan deze Shinkansen vermoedelijk nog beter concurreren met het vliegverkeer tussen Tokyo en Akita.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Reactie toevoegen