Tussen Leeuwarden en Groningen rijdt de komende weken een waterstoftrein. "Het gaat puur om demonstratieritten, we willen testen hoe het werkt", vertelt Jan van der Meide, woordvoerder van de provincie Groningen.
Noord-Nederland test waterstoftrein
Met deze testritten willen de provincie Groningen, ProRail en Arriva praktijkervaring opdoen met het rijden op groene waterstof. Daarbij wordt onder andere gekeken hoe de trein de dienstregeling kan rijden, naar het brandstofverbruik en het tanken. De testritten vinden plaats op het traject Leeuwarden - Groningen, vinden overwegend 's nachts plaats, zonder passagiers en in een treinvrije periode.
Ontheffing, geen vergunning
Dat was een belangrijke voorwaarde voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om een ontheffing voor de testritten te verlenen, vertelt Janneke Vink. Dat deed ILT op 10 februari. "Door de maatregelen die zijn genomen, zijn de belangrijkste risico’s voldoende gemitigeerd voor een demonstratie", zegt Vink. Maar om een vergunning af te geven is het nog veel te vroeg. "Het feit dat deze ontheffing voor de waterstoftrein is verleend, wil niet zeggen dat deze of vergelijkbare treinen ook geschikt zijn om te worden toegelaten in Nederland. Voor het verlenen van een vergunning is veel uitgebreidere onderbouwing nodig."
Vergroenen
De provincie Groningen heeft nog geen vergunningaanvraag gedaan, vertelt Van der Meide, omdat eerst de testresultaten afgewacht moeten worden. "Laten we daar maar eens mee beginnen. We willen het ov graag vergroenen en verkennen een aantal opties om rendabeler te kunnen rijden. Dit is één van de opties." Een andere optie zijn de automatische treinen die de provincie de afgelopen weken ook heeft getest.
Volgens de woordvoerder van de provincie biedt waterstof veel mogelijkheden, omdat in de provincie Groningen al bussen op waterstof rijden en de gemeente Groningen heeft een aantal vuilniswagens en veegwagens die op waterstof rijden. "Ook willen Shell, Gasunie en Groningen Seaport een waterstofcentrale openen in de Eemshaven. Een trein op waterstof is daarom een logische volgende stap."
Lees ook: Noorden test batterij- en waterstoftreinen
ProRail onderzoekt als mede-initiatiefnemer of de waterstoftrein een haalbaar alternatief is op weg naar een CO2-neutraal spoor vanaf 2050. Ook Arriva ondersteunt deze ambitie en wil in de praktijk onderzoeken of waterstof ook in het treinvervoer toegepast kan worden. Op zaterdag 7 maart is de waterstoftrein voor publiek te bekijken. De trein staat die dag tussen 12.00 - 16.00 uur op spoor 1a van station Groningen.
Na Duitsland is Nederland het tweede land waar de trein op het spoor rijdt.De waterstoftrein is van het bedrijf Alstom, een Corodia iLint: een tweewagentreinstel voor regionale treindiensten. De iLint rijdt op waterstof en stoot alleen stoom en condens uit. Daarnaast is de trein bijna geluidloos. Alstom wijst erop dat de waterstoftrein bijzonder is door de schone energieomzetting, slimme omgang met tractie en beschikbare energie, en flexibiliteit in de opslag van energie in batterijen.
Lees ook: Waterstoftrein toegelaten tot Duits spoor
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen