Deze zomer komen de vervoerbedrijven met een nieuwe visie op het openbaar vervoer. Dat zei Maurice Unck, directeur communicatie en strategie van NS, op de Dag van de Rail.
NS en steden komen met nieuwe visie op ov
Anders dan eerdere visies als Rail 21 en Visie 2020 van NS, is het deze keer geen blauwdruk. De nieuwe visie bevat dus geen plannen als de aanleg van de spoorlijn Utrecht–Breda. “Het gaat over integraal, flexibel en creatief openbaar vervoer”, vertelt Unck. “Vooral over effectief benutten en ook over deelauto’s en elektrische busjes.” NS werkte met stedelijke gebieden al aan deze nieuwe visie, maar afgesproken is om hem onder de vlag van de nieuwe branchevereniging OVNL – en dus alle vervoerders – naar buiten te brengen.
Dit jaar besluit NS of het bedrijf in de dienstregeling 2018, dus vanaf december 2017, in de spits elke 10 minuten een Intercity laat rijden op de A2-corridor Amsterdam–Eindhoven (én elke 10 minuten een Sprinter op het deeltraject Utrecht–Geldermalsen). Unck wil daar niet op vooruitlopen. CEO Pier Eringa van ProRail is daar duidelijker over, met uitproberen kun je meer laten zien dan met uitstellen: “Ga er maar vanuit dat het doorgaat”.
Director smart mobility Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven rekent met busbouwer VDL en enkele studenten aan een dubbelgelede ‘smartbus’. Deze zou de trein kunnen vervangen op regionale spoorlijnen, na het weghalen van de spoorstaven en het asfalteren van het tracé. De elektrische smartbus rijdt volgens Van de Weijer flexibeler, frequenter, goedkoper, schoner en sneller (tot 150 kilometer per uur) dan een trein.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Wat zonde en wat een tijd- en energieverspilling. Die spoorlijn Utrecht-Breda is een ongelooflijk gemiste kans !! Daarmee had Midden-Nederland een aansluiting op het HSL-netwerk gekregen, maar goed, kennelijk gelooft daar zelfs de NS niet meer in ! Het blijft tobben en aanmodderen dus.
Dit land gaat aan het geleuter van ondeskundige consultants ten onder...
Ingediend door Hans Casteleijn op vr, 01/07/2016 - 18:16
Reactie toevoegen