NS gaat vaker doen wat het bedrijf belooft aan haar partners. Dat is een van de actiepunten uit het NS-jaarverslag 2015.
NS gaat beloften vaker nakomen
Stakeholders moeten erop kunnen vertrouwen dat wat NS belooft ook wordt nagekomen, stelt NS in het jaarverslag. Naast betrouwbaarheid hebben transparantie en integriteit in 2016 een hogere prioriteit gekregen. Dit hangt samen met de onregelmatigheden van NS-dochters Qbuzz en Abellio bij de aanbesteding in Limburg.
NS bepaalt jaarlijks beleidsprioriteiten op basis van de contacten met stakeholders, zoals overheden, consumenten, ProRail en vakbonden. Die prioriteiten komen in een materialiteitsmatrix. Hoog bovenaan staan als van ouds klanttevredendenheid, punctualiteit, sociale veiligheid, reizen van deur tot deur, goede voorzieningen op stations. Daar komt nu betrouwbaarheid als nieuw thema bij.
Reputatieschade
Ook aan de reputatie gaat NS extra aandacht besteden. De onregelmatigheden in Limburg en de openbare verhoren voor de Fyra-enquêtecommissie deden het bedrijf geen goed. Daar bovenop kwamen nog grote verstoringen (de ict-storing Utrecht, breuk van de bovenleiding bij Utrecht Centraal en de stroomstoring in Noord-Holland), en veel aandacht voor agressie tegen NS-personeel.
NS meet haar reputatie met de Reptrak-methode van het Reputation Institute. De gemiddelde jaarscore voor 2015 is 51,9. De doelstelling van NS is 58 in 2020. Door de reputatieschade in 2015 acht NS de eerdere doelstelling van 65 in 2018 onhaalbaar. In de periode 2016-2020 richt NS zich op verder herstel van de reputatie door een versterkte focus op de reiziger en het verbeteren van de treindienst.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen