NS gaat vaker en sneller naar Zeeland
De dienstregeling 2022 is tot stand gekomen in samenspraak met het ministerie van IenW. Hoewel de reizigersaantallen door de coronapandemie nu veel lager liggen, wil NS ervoor zorgen dat reizigers ná corona weer veilig en verantwoord kunnen reizen, vertelt directeur Marjan Rintel. NS verwacht 200.000 reizigers een betere reis aan te kunnen bieden, 24.000 zouden een langere reistijd hebben.
Meer en sneller
Allereerst staan er twee nieuwe tienminutentreinen op het programma: Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Nijmegen. Reizigers kunnen dan zes keer per uur met de Intercity reizen. Aanvullend gaat op het traject Rotterdam - Dordrecht een tienminutensprinter rijden. Deze CitySprinter moet uiteindelijk om de vijf minuten gaan rijden. Daarvoor zijn alleen nog aanpassingen aan de infrastructuur nodig.
Lees ook: NS test nieuwe tienminutentreinen mét reizigers
In Noord-Holland gaan in de spitsen meer Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem rijden, terwijl het aantal spitstreinen vanuit Den Helder en Enkhuizen naar Amsterdam wordt afgeschaald. Tussen Uitgeest en Amsterdam gaan vier Sprinters per uur rijden in het weekend.
Verder gaan in avond- en ochtendspits meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. Terwijl de Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht, rijdt de Intercity Leiden – Utrecht als Sprinter door naar ’s Hertogenbosch. De spinterfrequentie tussen Driebergen-Zeist en Breukelen wordt opgehoogd naar vier per uur.
Zeeuwse lijn
Op de Zeeuwse lijn gaan ook meer treinen rijden en de reistijd tussen Randstad en Zeeland gaat omlaag. Met een van de twee Intercity’s wil NS alleen nog stoppen op de grotere stations, waardoor de reiziger 15 minuten sneller is.
Overdag komt er een Sprinter bij, namelijk tussen Vlissingen en Roosendaal, zodat alle Zeeuwse stations wel twee keer per uur worden aangedaan. Voor Vlissingen, Middelburg en Goes is dit dus drie keer per uur.
Vanuit het Noorden
Dankzij een nieuwe spooraansluiting die ProRail realiseerde keerde de rechtstreekse Sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle terug in september. Voor reizigers vanuit Zwolle naar Friesland en andersom betekent dat een reistijdwinst van zo’n tien minuten. Voorheen stopte de trein steevast in Meppel.
Omdat de Sprinter ook een hogere snelheid kan halen, scheelt dat wederom een paar minuten tussen Friesland en Zwolle, en verbetert de aansluiting naar de Randstad. De Sprinter Groningen – Zwolle wordt daardoor bovendien ook vier minuten versneld.
Internationaal
Ook op internationaal vlak breidt NS uit. De IC Brussel moet ieder uur van en naar Amsterdam gaan rijden en niet meer naar Den Haag, vanwege de eerder genoemde tienminutentrein. Reizigers tussen Den Haag en Brussel zijn voortaan sneller af met een overstap op Rotterdam of Breda.
Op 12 december vertrekt bovendien de eerste Nightjet Zürich vanuit Amsterdam naar Basel en Zürich. Deze trein zal dagelijks vertrekken in de avond. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland. In maart gaat bovendien weer een Thalys tussen Amsterdam en Marne-la-Vallée-Chassy (Disneyland Parijs) rijden via Airport Charles de Gaulle.
NS houdt ook de ambitie om vier keer per dag de Eurostar-verbinding Amsterdam – Rotterdam – Londen te rijden, alleen is daarin ook afhankelijk van de Engelse vervoerder. Door de lagere reizigersaantallen vanwege de coronacrisis, houdt Eurostar het voorlopig bij twee directe verbindingen per dag.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Weten ze het in 'Den Haag' al... dat de internationale trein verdwijnt?
Dat was de vorige keer al een groot onheil.. waardoor die IC naar Brussel weer 'af en toe op de dag' terugkwam.. Zal nu ook wel niet in goede aarde vallen... in die kaasstolp daar.
Ingediend door Sander F. op za, 30/01/2021 - 13:23
Ik juich dat toe dat Zeeland een versnelde intercity krijgt deze compensatie is toegezegd bij het afblazen omtrent verhuizing marinierskazerne; voort zou ik toejuichen een aaneenkoppeling sprinter Amsterdam - Flevoland Zwolle met die naar Groningen ; Zoetemeer intercitystatus - inmiddels de derde stad van Zuid- Holland - ; 10 minuten intercity Amsterdam - Eindhoven deels opname de Bijlmer en Culemborg ; nabije toekomst de Benelux vanuit Amsterdam via Bijlmer,Utrecht, Den Bosch, Tilburg en Breda
Ingediend door C. Boer op do, 19/08/2021 - 18:17
Reactie toevoegen