NS heeft geen haast met snelle treinen
NS maakt geen gebruik van de mogelijkheid om bestaand materieel snel te laten ombouwen voor een snelheid van 200 kilometer per uur op de HSL. Staatssecretaris Mansveld liet eind oktober al aan de Kamer weten dat dit volgens NS ‘tot vertraging in de ingroei van het aanbod zal leiden.’ NS wil niet uitleggen wat hiermee wordt bedoeld.
De Traxx-locomotieven van Bombardier kunnen volgens NS in 18 maanden tijd geschikt worden gemaakt voor 220 kilometer per uur, in plaats van 160. Om de Prio-rijtuigen (in Fyra-kleuren) om te bouwen naar 200 kilometer per uur is 24 tot 30 maanden nodig. In de loop van 2016 zouden de snelle Traxx-Priotreinen dus gereed kunnen zijn. Dat is twee jaar eerder dan waar de Tweede Kamer om vroeg: Intercity’s die in de loop van 2018 kunnen rijden.
NS komt de Kamer echter niet tegmoet en kiest voor nieuw IC200-materieel, dat op zijn vroegst in 2021 beschikbaar is voor inzet op de HSL. In december bestelde NS nog 19 Traxx-locomotieven die de Fyra-treinen gaan vervangen, maar niet harder kunnen dan 160 kilometer per uur. Die worden vanaf 2015 gebruikt voor de binnenlandse reizigersdienst. NS rijdt nu met 12 Traxx-locomotieven op de HSL.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen