De slechte punctualiteit van de Intercity Direct is niet aan NS te wijten. Dat maakt het vervoerbedrijf duidelijk in het vandaag gepubliceerde jaarverslag 2015.
NS: punctualiteit op de HSL 94,2 procent
Volgens NS was de reizigerspunctualiteit op de HSL vorig jaar 94,2 procent, dat is 0,2 procent boven de bodemwaarde van 94 procent die het Rijk heeft vastgelegd in de Vervoerconcessie van NS. Staatssecretaris Dijksma suggereerde woensdagavond in de Tweede Kamer nog dat er een boete voor NS zat aan te komen wegens de slechte prestaties van de Intercity Direct.
Voor de reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid geldt dat alleen uitval en vertraging die toerekenbaar zijn aan NS worden meegenomen in de berekening, meldt NS in het jaarverslag. Vervolgens stelt de vervoerder dat de Intercity Direct het afgelopen jaar 'slecht presteerde'. "Dat kwam onder meer door problemen met het materieel, de infrastructuur en communicatie met het veiligheidssysteem. NS en ProRail sturen erop de punctualiteit en uitval van de IC Direct verder te verbeteren zodat een meer betrouwbare dienst ontstaat.”
Op basis van cijfers van ProRail concludeerde Treinreiziger.nl begin dit jaar dat een op de tien Intercity’s Direct vorig jaar niet aankwam in Breda en dat bijna een kwart van de treinen die wel aankwamen een vertraging hadden van minstens 3 minuten. Voor NS is een trein echter pas vertraagd als hij meer dan 5 minuten vertraging heeft.
De reizigerspunctualiteit op het hele NS-net viel vorig jaar met 91,0 procent lager uit dan in 2014 (92,3 procent). Ook de aankomstpunctualiteit was slechter: 94,3 procent van de treinen kwam in 2015 binnen 5 minuten op de bestemming aan. In 2014 was dat nog 94,9 procent. De tegenvallende cijfers schrijft NS toe aan enkele grote verstoringen in 2015.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen