De komst van een nieuwe nachttrein op het traject Amsterdam – Wenen is afhankelijk van een overheidsbijdrage van Nederlandse kant. Een rendabele exploitatie kan niet uit zonder staatssteun, vertelt Hessel Koster namens NS International.
NS verlangt Rijksbijdrage voor nachttrein
Andreas Matthä, topman van het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB, liet afgelopen weekend weten dat er met grote haast wordt gewerkt aan de komst van een NightJet tussen Wenen en Brussel vanaf 2020 en tussen Wenen en Amsterdam vanaf 2021.
Maar dat is wel afhankelijk van politiek draagvlak aan Nederlandse kant, laat NS-woordvoerder Koster weten. "NS en de ÖBB hebben inmiddels samen een concreet plan geschreven om een verbinding op te starten, die elke nacht rijdt", vertelt hij. Maar een rendabele exploitatie vraagt wel om een goede businesscase, gaat hij verder.
"We hebben het doorgerekend: het kan financieel niet uit zonder subsidie op het Nederlandse deel. We hoeven echt geen winst te maken, maar het moet wel uitkunnen.” Hoe hoog een Nederlandse Rijksbijdrage zou moeten zijn, kan Koster nog niet zeggen. “De komende maanden zal de staatssecretaris een besluit nemen en de Tweede Kamer informeren.”
Lees ook: NS en ÖBB flirten over nachttrein A’dam
Animo
Koster verwacht dat onder reizigers voldoende animo is voor een nachtelijke verbinding: steeds meer reizigers verkiezen de internationale trein boven het vliegtuig. “We merken al drie zomers op rij een stijging in de ticketverkoop: in 2019 was dat gemiddeld 13 procent.”
Ook bleek uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat acht Europese steden potentie hebben voor een nachtelijke verbinding, waaronder Wenen. Koster ziet de aansluiting op het nachtnet dan ook wel zitten. “Het is dus nog even wachten op witte rook.”
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Dan dus geen nachttrein. Als de overheid al inzet op Internationaal Spoorvervoer (wat hard nodig is), dan kan men dat geld veel beter gebruiken voor uitbreiding/versnelling van de huidige verbindingen (Berlijn/Ruhrgebiet-Frankfurt) en voor nieuwe Internationale InterCity-verbindingen (Zoals verlenging aangekondigde IC Eindhoven-Düsseldorf naar R'dam/Den Haag en aan de andere kant verder Duitsland in.
Ingediend door DuitseLeeuw op di, 08/10/2019 - 13:07
Reactie toevoegen