Het eerste nummer van 2016, dat vandaag op de mat ligt, staat bol van nieuwe ideeën om het openbaar vervoer te optimaliseren. Dit zijn de onderwerpen:
Nummer 1 van 2016 is verschenen
Van de redactie: Het moet sneller
Zolang mensen nog massaal auto’s besturen, gaat de snelheid op de snelweg nooit omhoog. Met snelheid kan de trein zich dus de komende decennia onderscheiden van de auto, schrijft Marc Maartens.
Een zelfrijdend voertuig als ‘tram 2.0’
De bereikbaarheid van het platteland staat onder druk en daarmee ook de leefbaarheid. De gemeente Ooststellingwerf, in het zuidoosten van Friesland, zet in op deelauto’s. Met en zonder chauffeur.
Juul van Hout: ‘Onze zero-emissie concessie is de grootste van Europa’
De door Hermes gewonnen concessie Zuidoost-Brabant moet een duurzame showcase worden voor moederbedrijf Transdev. “Dit is de eerste keer dat in Europa op zo’n grote schaal met elektrische bussen wordt gereden.”
Wisselstrook: Ze zijn niet gek in Azië
Nederland deinst er voor terug, maar in Azië, Afrika en Amerika wordt op grote schaal gewerkt aan railprojecten die minstens dertig jaar mee kunnen. Ze zijn daar niet gek, schrijft Rob van der Bijl.
Samenwonen in de OV servicewinkel
Laat provincies en metropoolregio’s gezamenlijke info- en verkooppunten eisen van vervoerders. Dat versnelt de komst van OV servicewinkels, zegt Nicole Schuit van NS Reizigers.
‘Knip op station Zuid kwestie van wennen’
Na jaren van plannen maken is de aanbesteding van een nieuwe Amstelveenlijn nu echt van start gegaan. Het leed van de gedwongen overstap op station Zuid is vast snel geleden, meent de projectleider.
Zeeland snakt naar trein die weer opschiet
Sinds de Intercity in Zeeland op elk station stopt, buigen voor- en tegenstanders zich over alternatieven en aanpassingen. Als het aan de provincie Zeeland ligt gaan er vier treinen per uur rijden. OV-Magazine reisde naar Zeeland.
‘Ontwerp direct óók voor blinden, dat scheelt geld’
Het openbaar vervoer wordt weliswaar steeds iets toegankelijker voor mensen met een beperking, maar in de basis gaat het steeds weer fout, zeggen ervaringsdeskundigen. “Maak een systeem meteen goed. Als een blinde ermee kan omgaan, kan iedereen het.”
Deelfiets in opmars door elektronisch slot
OV-fiets is met afstand de belangrijkste aanbieder van deelfietsen. Maar blijft dat zo? Technische ontwikkelingen als een elektronisch slot, gps en internet of things openen deuren naar een nieuwe generatie deelfietssystemen.
Snelheid en requentie wegen het zwaarst
Een statistische analyse van Significant maakt duidelijk op welke kwaliteitsaspecten ov-autoriteiten en vervoerders hun pijlen het beste kunnen richten: op snelheid, frequentie en stiptheid.
Nog even geduld met sneltrein naar Aken
De afgelopen 23 jaar reed er een rechtstreekse trein tussen Heerlen en Aken, maar nu even niet. De sneltrein uit Maastricht komt pas in 2018.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen