Streekvervoerders moeten volgens de ombudsman meer begrip tonen voor de positie van reizigers. Het OV loket vraagt de regionale vervoerders om één lijn trekken voor de boetes die ze opleggen aan reizigers die niet zijn ingecheckt.
Ombudsman vraagt begrip voor reizigers
Dit zegt de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, het OV loket, in een rapportage over het tweede kwartaal van dit jaar. De ombudsman pleit onder andere voor meer begrip als reizigers niet ingecheckt zijn, maar wel kunnen aantonen dat ze normaal gesproken wel netjes inchecken op een bepaald traject. Vervoerders maken het niet makkelijker door bijvoorbeeld de verschillende incheckpalen op één station, zo stelt het OV loket.
Uniformiteit bij stakingen
De afwikkeling van stakingen, zoals die er waren in april, mei en juni in het streekvervoer, moet uniform gebeuren vindt het OV loket. Bij de ene vervoerder kregen reizigers wel hun geld terug en bij de andere niet. In de algemene voorwaarden van de regionale vervoerders staat dat vergoeding alleen plaatsvindt als een staking langer duurt dan één dag. Dat was in het voorjaar het geval. “Het OV loket vindt het redelijk dat bij een staking, ongeacht de duur van de staking, altijd een vergoeding wordt gegeven aan reizigers met een afgekocht reisrecht”, aldus het OV loket.
Minder bereidheid
Ov-bedrijven lijken minder bereid om boetes kwijt te schelden. Het lijkt alsof de reizigers geen fouten mogen maken. “Dit vinden wij geen goede ontwikkeling; het is geregeld het systeem dat het de reizigers moeilijk maakt”, aldus het OV loket.
Het OV loket is positief over de landelijke afspraak om coulant te zijn voor reizigers met een afgekocht reisrecht die vergeten zijn in te checken. Vervoerder Keolis hield zich in het tweede kwartaal niet aan deze afspraak, en legde boetes op, maar is daar inmiddels op teruggekomen.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen