BYD was de fabrikant die het beste voldeed aan de uitvraag voor de concessie IJssel-Vecht en kon de bussen tijdig leveren. Dat vertelt vervoerder Keolis aan OV-Magazine over de keuze voor de Chinese busbouwer.
Ondanks commotie vertrouwt Keolis op BYD
Vrijdag 6 december tekende Keolis een langetermijn servicecontract met BYD voor niet alleen de levering van de bussen, maar ook voor een totaal servicepakket. De Chinezen leveren de e-bussen in drie formaten: 206 12-meterbussen, enkele midibussen van 8,7 meter en 12-metermodellen. De bussen gaan rijden in de concessie IJssel-Vecht, die 13 december 2020 ingaat.
Woordvoerder Lotte Hendriksen geeft desgevraagd aan dat Keolis goede ervaringen heeft met BYD, die ook al in de concessie in AllGo Almere en Syntus Utrecht rijdt. “Naast een goede prijs-kwaliteit biedt BYD, van origine een batterijfabrikant, een jarenlange ervaring, kennis en voorsprong op het gebied van het ontwikkelen en onderhouden van batterijpakketten. Dat geeft ons vertrouwen om ook in de nieuwe concessie IJssel-Vecht met elektrische bussen van BYD te rijden." Bovendien was BYD de busfabrikant, die het beste aan de uitvraag voldeed. "Omdat het grootste deel van de concessie provincie-overschrijdende streeklijnen betreft, hebben we een grote range nodig. Die grote batterijpakketten konden zij leveren."
Ophef
Eerder ontstond hierover ophef in de Overijsselse politiek. De provinciale PVV-fractie stelde hierover vragen aan de Gedeputeerde Staten. De partij stelde dat Keolis bussen beter had kunnen bestellen bij de Nederlandse bussenbouwer VDL, die zo’n 1000 medewerkers in Overijssel heeft. En volgens het Financieele Dagblad is sprake van een pikant moment, omdat de Nederlandse regering een voorstel gaat indienen in Brussel om oneerlijke concurrentie vanuit China het hoofd te bieden. Chinese bedrijven ontvangen namelijk miljarden aan staatssteun.
VDL gaf te veel onzekerheid
In deze politieke kwestie mengt Keolis zich niet. Hendriksen meldt dat bij meerdere leveranciers offertes zijn uitgevraagd, waaronder bij het Nederlandse VDL. “Maar de door ons gewenste voertuigen waren op het moment van indienen van de bid niet leverbaar in het programma van VDL. Daarnaast zagen wij risico's in een tijdige levering. En dat is wel een eis in het bestek, dus dat gaf ons teveel onzekerheid.”
De herkomst van de bussen is geen eis in het bestek en ook willen de provincies zich niet bemoeien met de aanschaf van de bussen. “Dit is de verantwoordelijkheid van de vervoerder”, vertelde Commissaris van de Koning van Overijssel, Andries Heidema aan het FD.
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Reactie toevoegen