Dubbeldekkers, nu nog niet te zien in het Nederlandse ov, worden vanaf december op twee verschillende plekken ingezet. Qbuzz zet de grote bussen in tussen Emmen en Groningen. Ook elektrificeert de vervoerder een Q-link-lijn.
Ook Qbuzz gaat elektrisch en de hoogte in
Dat hebben Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe vandaag bekendgemaakt. Maandag liet Connexxion aan OV-Magazine weten voor de komende AML-concessie dubbeldekkers in te zetten tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid. Ook zet het bedrijf honderd elektrische bussen in om het hele busnet rond Schiphol zero emissie te maken.
Het Q-link lijnennet vanaf december 2017
Het OV-bureau Groningen Drenthe trekt nu eenmalig 6 miljoen euro en 1 miljoen euro extra op jaarbasis uit om vergelijkbare plannen te realiseren. Voor dat geld wordt de groene Q-link-lijn 1 tussen Zuidhorn en Groningen Hoofdstation volledig geëlektrificeerd. Ook de nieuwe lijn 11 tussen P+R Reitdiep en Groningen Europapark wordt vanaf december elektrisch gereden. Op de eindpunten komen snellaadvoorzieningen. In de remise worden de bussen 's nachts geladen. Qbuzz schaft bij VDL 10 elektrische bussen aan, vergelijkbaar met het type dat Hermes in Eindhoven heeft rijden.
Lees ook: Waterstof- én batterijbussen in Groningen
"De bussen hebben bij ons allemaal een eigen kleur. Dat geeft een zekere inefficiëntie normaal gesproken", legt Jan van Selm van het OV-bureau uit. "Maar in dit geval is het een voordeel. We kunnen deze bussen dedicated inzetten op deze lijn." Daarbij zorgt de herkenbare lijnvoering volgens Van Selm voor een passagiersgroei; 30 procent sinds 2014. "Maar het totale systeem moet deugen", aldus Van Selm.
Lees ook: Groningse busformules betalen zich uit
Om de groeiende passagiersvraag tussen Emmen en Groningen op te vangen, zet Qbuzz vanaf december vijf dubbeldekkers in op lijn 300. De touringcars van Van Hool zijn nog in de ontwerpfase, maar zullen volgens Qbuzz plaats bieden aan 85 tot 90 passagiers. "De bussen rijden daar nu in de spits om de 7,5 minuten, maar nog blijft het druk", aldus Van Selm. "Een dubbeldekker is een logische stap. De rit duurt 52 minuten en stopt maar drie keer tussen de steden." Om het in- en uitstappen sneller te laten verlopen, worden de bussen in ieder geval uitgerust met dubbele achterdeuren. De hoogte van de bussen vormen geen probleem voor het traject, zo blijkt uit een inventarisatie.

Het Q-link lijnennet vanaf december 2017.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Ik ben echt heel benieuwd hoe dit zal gaan al kan ik me bij de redenatie om nu voor dubbeldekkers te kiezen best het een en ander voorstellen.
Ingediend door Antoine BERBEN op vr, 03/03/2017 - 22:31
Het klinkt allemaal geweldig, maar vooralsnog gaan de stadsbussen dus van EURO-6 terug naar Kolen!
Ik ben al ruim 50 jaar OV-hobbyist; sinds 1992 ook wérkzaam in dat OV. Ik heb dus al 'het nodige zien gebeuren', accepteer bést de noodzaak tot verandering, maar zou zo graag enig REALISME ervaren van de diverse Beleidsmakers!
Een (EURO-6)dieselbus geeft 'waar hij rijdt' emissies, een trolleybus of tram veroorzaken echter óók emissies, weliswaar niet 'waar zij rijden', maar bij de energiecentrale!
Daarnaast heeft iedere milieu zeloot nu de mond vól van die emissies, maar blijft gemakshalve maar buiten beschouwing, dat de volledige "ecologische Footprint" van een Hummer nog steeds véél mínder is dan die van een Toyota Prius! Het gaat immers niet alleen om dat gebruik, maar óók, of misschien zelfs wel VOORAL om de volledige cyclus van productie, gebruik en vernietiging... Accumulatoren zijn nog steeds niet echt milieuvriendelijke dingen.
Ik hoop nog steeds, dat iemand die "brandstofcel" die al járen bestaat, maar kennelijk nog steeds niet breed toepasbaar is, zo betrouwbaar maakt, dat we al die tussenvormen (en misschien óók die Dieselbus) overbodig maken; het huidige dwingen vanuit 'geloof-in-een-maakbare-wereld' vind ik niet zo slim...
Ingediend door Frans van Meerwijk op wo, 03/05/2017 - 14:34
Reactie toevoegen