Met één app een lokale deelfiets huren, dat is het eindbeeld van een groep vrijwilligers achter Common.bike. Een eerste pilot draait nu op enkele locaties in Leiden.
Open deelfietssysteem van start in Leiden
Op de stations Leiden Centraal en Lammenschans, P+R Haagweg en plekken in de stad kan een kleine groep gebruikers sinds kort fietsen met smartlocks van het Leidse Easyfiets openen met een app. De Common.bike-app is gebouwd op een open standaard, zodat elke fietsenaanbieder zich aan kan sluiten. Drijvende kracht achter de Common.bike is Ronald Haverman, oprichter van de OV-fiets. In oktober pleitte hij nog in OV-Magazine voor een vergelijkbaar systeem.
Lees ook: Overal een fiets huren met één account
"Common.bike wordt gedragen door de lokale economie", legt Haverman uit. "Nu is het nog zo dat een lokale fietsenmaker geen toegang heeft om zijn fietsen aan te bieden in een deelsysteem zonder hoge investeringen te maken of helemaal mee te gaan in een systeem. Straks heeft hij alleen een smartlock op zijn fiets nodig." De deelfietsen in Leiden kosten 3 euro per etmaal, 85 cent minder dan een OV-fiets. Bovendien staat er geen boete op het terugzetten van de fiets op een andere plek.
Lees ook: De spotgoedkope Chinese deelfiets komt eraan
Easyfiets, bekend van de leasefietsen met de rode zadels, test de deelfietsen sinds een kleine maand met een groep van ongeveer honderd gebruikers. In het voorjaar breidt Common.bike de proef uit naar duizend deelnemers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de website.
Common.bike draait nu nog op vrijwilligers. "Om het groter aan te pakken, moeten we wel investeren", aldus Haverman. Inmiddels heeft de provincie Drenthe een bedrag toegezegd. Ook de provincie Utrecht en de Fietsersbond ondersteunen het initiatief.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Prachtig ,die deel fietsen.Maar waarom kan ik niet gewoon mijn fiets stallen op Leiden Centraal /Zeezijde tegen betaling?
Nu " mag " ik 200 m verder proberen of ik ( 70 + er ) mijn fiets in het hoge rek kan tillen bij de Trafo lokatie.
Ingediend door PeterHaaswijk op di, 14/03/2017 - 13:06
Reactie toevoegen