ProRail werkt aan een zelfdenkende overweg waarvan de bomen later sluiten als de naderende trein langzamer rijdt dan de toegestane snelheid. Daardoor hoeft het verkeer korter te wachten en ontstaat er minder risico dat automobilisten, fietsers en wandelaars het spoor toch oversteken door tussen de gesloten overwegbomen te slalommen.
Overwegbomen later dicht bij tragere trein
Nu gaan de spoorbomen dicht als een naderende trein een baken in het spoor passeert. Dat baken ligt op minimaal 25 seconden voor de komst van de snelste trein op het traject. Rijdt de trein op halve snelheid, dan verdubbelt de wachttijd tot 50 seconden. Rijdt de trein stapvoets, dan kan er wel anderhalve minuut zitten tussen het moment dat de overwegbomen gaan dalen en de trein passeert.
“Mensen zijn minder gezagsgetrouw dan vroeger en stellen van alles ter discussie, ook techniek en veiligheid”, signaleert projectleider Ale Maring van ProRail in het blad QS van ingenieursbureau Movares. “Gesloten overwegbomen ervaren ze als hinderlijk. Als de hinder te lang duurt, schatten ze in hoeveel risico ze lopen als ze toch oversteken.”
Programmamanager Jeanpaul van Hengstum van Movares heeft daarom voorgesteld het moment waarop overwegbomen dichtgaan te laten afhangen van de werkelijke snelheid van de trein. Deze ‘constant warning time’ (CWT) zorgt dat de tijd tussen het sluiten van de bomen en het passeren van de trein minimaal is en altijd constant. Bij een proef met een prototype van CWT bij twee beruchte overwegen in Driebergen en Helmond werd de snelheid van de trein op zeven plekken vóór de overweg gemeten. Van Hengstum: “De machinist mag er niets van merken. Wat hij normaal doet, mag hij met CWT ook, zelfs de snelheid opvoeren.” Hoe dichter de trein bij de overweg komt, hoe nauwkeuriger CWT kan berekenen wanneer de bomen uiterlijk moeten sluiten.
De proef leerde dat de apparatuur werkt en dat de overweg tot een minuut korter dicht kan. “De grootste winst haal je bij langzaam rijdende treinen, dus als er een perron bij de overweg ligt en op trajecten waar ook goederentreinen rijden.” ProRail en Movares ronden begin dit jaar een business case af om te kijken of invoering van CWT technisch en economisch haalbaar is.
Gevangen op overweg
Dit kan er gebeuren met een slecht ontwerp van een weg en een overweg: vrachtwagen schampt auto, auto blokkeert vrachtwagen, vrachtauto gevangen op overweg, overwegbomen gaan dicht en trein komt aangestormd. Hoe loopt dit af? [youtube youtubeurl="PKOsCB89Y9Y" ][/youtube]
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Reactie toevoegen