De Vlaamse vervoerder De Lijn en luchthaven Zaventem starten een proef met een zelfrijdende, elektrische shuttlebus van 2getthere die geschikt is voor gemengd verkeer. Het voertuig wordt na de zomer van 2019 getest en moet in 2021 gereed zijn om passagiers te vervoeren.
Proef met autonome bus op Zaventem
“Vlaanderen neemt een voortrekkersrol op”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Volgens hem is de zelfrijdende shuttle echte spitstechnologie die tot de verbeelding spreekt. “We doen hier een investering in de toekomst, in meer efficiëntie en in een verleidelijker aanbod van ons openbaar vervoer.”
Daadwerkelijke vervoersvraag
De Nederlandse constructeur 2getthere gaat de shuttle leveren. Het is het tweede Europese project voor 2getthere met autonome shuttles, na de ParkShuttle in Capelle aan de IJssel. In Azië en het Midden-Oosten voert het bedrijf al meer projecten uit
COO Robbert Lohmann zegt blij te zijn dat er in Europa meer vraag ontstaat naar permanente vervoeroplossingen. “In 99 procent van de projecten gaat het om tijdelijke demonstraties. In Zaventem is een permanente applicatie nodig voor een daadwerkelijke vervoersvraag."
De Lijn liet in 2015 al weten met autonome bussen op de luchthaven te willen rijden. De bussen moeten daar tussen het overige, gemengde verkeer kunnen rijden. De vervoerder en het luchthavenbedrijf kwamen overeen om samen de kosten voor het project te dragen.
Het traject van het autonome voertuig gaat rijden.
Uitvoerig testen
Het eerste deel van de ontwikkeling van het voertuig omvat het uitvoerig testen van de technologie, tot midden 2020. In april 2019 beginnen de testen met het voertuig bij 2getthere in Utrecht. Als dat goed verloopt, komt de shuttlebus begin 2020 naar luchthaven Zaventem om verder getest te worden.
In de tussentijd kunnen Zaventem en De Lijn de nodige veiligheidstesten uitvoeren in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. “Het voertuig moet op specifieke situaties anticiperen. Dat vraagt om awareness van de omgeving”, aldus Lohmann. “Dat heeft dus wel even tijd nodig."
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
[…] OV Magazine schrijft op haar website dat het Belgische De Lijn een proef start met een zelf rijdende elektrische bus. […]
Ingediend door Proef met auto… op zo, 22/04/2018 - 12:47
Reactie toevoegen