HTM, U-OV en de provincie Utrecht laten komende weken een elektrische midibus uit Wenen proefrijden. Het laden van de accu’s gebeurt via de bovenleiding van de tram. "Tram en bus komen met elkaar in gesprek", aldus HTM-directeur Jaap Bierman.
Proef met bus die laadt via traminfra
De proef, die vandaag van start is gegaan, is onderdeel van de overgang naar zero-emissiebussen in de komende concessieperiode (2019-2034). "De hele busvloot wordt elektrisch. Dit is één vorm waarop dat kan, maar het is nog niet te zeggen of dit het ook wordt. Het is niet voor niets een proef", aldus Bierman.
Behalve om de technische aspecten gaat het erom duidelijk te maken dat vormen van synergie tussen tram en bus mogelijk zijn. Jeroen Golstein van de provincie Utrecht: "Het is kwestie van bewustwording dat het mogelijk is om trambovenleiding te gebruiken om elektrische bussen te laden."
Voor het laden van de bus is er op de Schedeldoekshaven bij Den Haag Centraal een laadpunt geconstrueerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een voedingspunt voor de trambovenleiding. Omdat de bus op rubber rijdt, moest er een speciale verbinding met de rails worden gemaakt voor de retourstroom. De bus kan worden geladen met gelijkspanning van 600 tot 900 volt. Het is een constructie die simpel en – hopelijk – effectief is. Bierman: "We hebben de constructie in twee dagen gebouwd, de totale kosten zijn 5.000 euro."
De bus komt in Den Haag niet in de reizigersdienst, maar zal drie weken lang ritten maken met geïnteresseerden en genodigden. In de laatste twee weken van juni gaat de bus in Utrecht wel in de reizigersdienst rijden op Museumlijn 2 (de lijn die langs de voornaamste musea in de binnenstad rijdt). Op deze lijn doen elektrische bussen dienst die door middel van inductie worden opgeladen. Het vervoer op deze lijn is gratis, zodat het ontbreken van chipkaartapparatuur geen probleem is.
De bus is afkomstig van de Italiaanse firma Rampini en heeft technologie van Siemens aan boord. Het Weense stadsvervoerbedrijf Wiener Linien heeft sinds het najaar van 2012 twaalf van deze midibussen in dienst op enkele lijnen in de oude binnenstad.
De bussen zijn acht meter lang, hebben 13 zit- en 26 staanplaatsen. De maximumsnelheid is 60 km/h; ruimschoots voldoende voor stadsdiensten. Met een volgeladen accu van 98 kWh is het bereik zelfs in ongunstige omstandigheden (koud, verwarming aan) 40 kilometer. In zomerse omstandigheden is 60 kilometer haalbaar. De bus kan in zes tot acht minuten aan de laadpaal worden opgeladen. In Wenen gebeurt dit tijdens de rustperiode aan de eindpunten.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen