De regio Amsterdam krijgt een groot aantal extra laadpalen voor elektrische bussen. Voor dit project krijgt Nederland 80 miljoen euro subsidie van Europa.
Regio A'dam krijgt subsidie voor laadpalen
De subsidies komen uit het programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T), dat als doel heeft om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen.
Elektrische bussen
Streekvervoerder Connexxion ontvangt 13,5 miljoen euro voor de bouw van 169 laadstations voor elektrische bussen. Waar de laadpalen precies komen te staan kan Connexxion nog niet zegen. “Het enige dat ik op dit moment met zekerheid kan zeggen, is dat zowel de bussen als de laadinfrastructuur op verschillende locaties in Haarlem-IJmond en Amstel-Meerlanden komen”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Met die laadpunten gaat Connexxion 220 nieuwe elektrische bussen opladen.
In april 2018 nam Connexxion de eerste honderd elektrische bussen in gebruik in het gebied rond Schiphol. In 2030 moet al het ov in Nederland volledig uitstootvrij zijn. Staatssecretaris Van Veldhoven: “Transport is op dit moment verantwoordelijk voor ongeveer 30 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Schoon vervoer is hard nodig om de doelstellingen van Parijs te halen. En ook mensen die achter een bus lopen of fietsen willen natuurlijk gewoon schone lucht inademen.”
Spoorbeveiligingssysteem
Nederland ontvangt ook ruim 6 miljoen euro voor het Europese spoorbeveiligingssysteem Ertms. Zo kunnen 55 locomotieven van goederenvervoer worden voorzien van de nieuwste versie van het systeem. De kosten voor goederenvervoerders zelf worden door de subsidie gedrukt. Vorig jaar kreeg Nederland al een TEN-T subsidie van 32 miljoen euro voor de inbouw van Ertms in 300 goederenlocomotieven.
In 2023 moeten de locomotieven met de nieuwste versie van Ertms zijn uitgerust. Dit is nodig voor de invoering van het systeem op het landelijke spoornet. Als meer Europese landen straks Ertms gebruiken, kunnen goederenvervoerders zonder aanpassingen gebruikmaken van het spoor in die landen.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Reactie toevoegen