Het Tsjechische Regiojet slaat zijn vleugels verder uit met een nieuwe internationale nachttrein. Dit keer is Polen aan de beurt.
Regiojet gaat 's nachts naar Polen
De eerste internationale verbindingen waren tussen Tsjechië en Slowakije. Later werden daar Oostenrijk en Hongarije aan toegevoegd. Beide keren gebeurde dat met lokale partners.
En nu dus de beurt aan Polen, nadat de Poolse autoriteiten een vergunning hebben verleend. De private Tsjechische spoorvervoerder start binnenkort met een nachttrein vanuit Praag, via Ostrava, Katowice en Krakow naar Przemyśl aan de Oekraïense grens. Het is de bedoeling dat de Regiojet-trein ook de grens met Oekraïne overgaat.
Naast de breedspoor-spoorlijn vanaf het Poolse grensstation Przemyśl , de standaard in de voormalige Sovjet-Unie, ligt er een ‘normaalsporige’ lijn die zo’n 15 km diep in de Oekraïne komt. Daar zouden reizigers kunnen overstappen op het Oekraïense spoorwegsysteem. De Oekraïense regering heeft concrete plannen om de lijn door te trekken tot Lviv. Overigens heeft ook het Tsjechische Leo Express ambities om binnenkort op deze verbinding te gaan rijden.
Ook weer naar Kroatië
Regiojet laat in het komende zomerseizoen ook weer nachttreinen rijden tussen Praag en Rijeka aan de Kroatische kust. De eerste dienst staat op 28 mei gepland. Deze nachtelijke lijn had zijn primeur in het zomerseizoen van 2020 en was een klinkend succes. Een groot aantal mensen ging vanuit Tsjechië en Slowakije met de nachttrein naar Kroatië voor hun zon- en zeevakanties.
In het hoogseizoen reed de trein iedere dag, met vertrek in de late middag uit Praag en met tussenstops onder meer in Brno en Bratislava. Via Oostenrijk en Slovenië bereikte de trein zijn eindbestemming. In het laagseizoen reed de trein drie keer per week.
Weg uit Slowakije
Slecht nieuws over Regiojet komt vanuit Slowakije. De spoorvervoerder verzorgde de treindienst tussen Bratislava en Komarno op basis van een PSO-contract. De nieuwe aanbesteding voor dit vervoer is door het Slowaakse ministerie van Transport gegund aan de Slowaakse en Oostenrijkse staatsspoorwegen, iets dat -gelet op de opzet van de aanbesteding- onvermijdelijk was.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Zo kan het ook ,doortrek tot Lviv heeft mijn eerste prioriteit
Ingediend door Kees Boer op do, 11/11/2021 - 19:15
Reactie toevoegen