Het busvervoer in Rotterdam en Den Haag blijft tot 2034 in handen van respectievelijk de RET en HTM. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben dat vandaag besloten.
RET en HTM houden busvervoer tot 2034
HTM en RET voldoen aan de drie inbestedingsvoorwaarden van de Metropoolregio: invoering van schone bussen, een marktconforme prijs voor een gelijkblijvend vervoeraanbod en innovaties om de klanttevredenheid te verhogen. “Wij krijgen waar voor ons geld,” zei Marc Rosier, portefeuillehouder Middelen van de Vervoersautoriteit MRDH vandaag in Den Haag.
HTM begint in 2018 – voor de start van de nieuwe concessie – met een pilot van 8 elektrische bussen. De transitie naar zero-emissie verloopt in drie stappen: 17 elektrische bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025.
Eerst hybride bussen
De RET schaft bij de start van de concessie 110 hybride bussen aan. De overgang naar nul uitstoot gaat vervolgens in vier stappen: 55 elektrische bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste 110 uiterlijk in 2030. Hiermee voldoen beide vervoerders aan de landelijke afspraak dat alle nieuwe bussen in 2030 volledig uitstootvrij moeten zijn.
In alle RET-bussen komt nieuwe OV-chipkaartapparatuur die geschikt is voor mobiel betalen, USB oplaadpunten, wifi en meertalige reisinformatie. In de bussen van HTM zit al apparatuur waarmee reizigers met hun telefoon kunnen betalen. De HTM-bussen worden ook geschikt voor het betalen met de bankpas. Verder gaat HTM een proef uitvoeren met digitale haltepanelen.
RET-directeur Pedro Peters, die op 1 juni met pensioen gaat, toonde zich opgetogen. “Geweldig nieuws! Dit geeft zekerheid voor de werkgelegenheid bij de RET voor 800 collega’s van de bus. De RET blijft – ook in de toekomst – een integraal vervoerbedrijf. Dat was de opdracht waar ik twaalf jaar geleden mee begon. De businbesteding zie ik dan ook als de kroon op ons werk, zo vlak voor mijn pensioen.”
Opladen aan de bovenleiding
Ook HTM-directeur Jaap Bierman is blij met de inbesteding. “Wij zullen laten zien dat een ov-bedrijf in overheidshanden wel degelijk innovatief kan zijn. Zo heeft HTM alle expertise in huis om elektrische bussen in de komende jaren geleidelijk en succesvol te introduceren. Vooruitlopend hierop laten we binnenkort in Den Haag het eerste prototype zien van een elektrische bus die zichzelf binnen een paar minuten oplaadt aan de bovenleiding van onze tram.”
Volgens Bierman maakt de inbesteding van de twee busconcessies intensivering van de samenwerking mogelijk tussen RET en HTM. Het gaat dan om inkoopvoordelen door schaalgrootte, uitwisseling van kennis en expertise en het ontwikkelen van gezamenlijke technische standaarden.
RET-directeur Pedro Peters tussen portefeuillehouders van de Vervoersregio MRDH Lennart Harpe (links) en Marc Rosier.
Foto boven:
HTM-directeur Jaap Bierman, geflankeerd door de portefeuillehouders van de Metropoolregio Marc Rosier (links) en Dick van Sluis (rechts).
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Reactie toevoegen