RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik

De nieuwe RET-bussen uit de 1500-serie rijden op de lijnen 33, 38, 40 en 44 en laden tussentijds op Rotterdam Centraal
In Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend met dieselvoertuigen. In totaal stromen er bij de RET dit jaar 42 nieuwe ZE-bussen in, bovenop de 55 die er al sinds 2019 rijden.
De nieuwe bussen hebben net als de vorige serie zero emissievoertuigen een moderne inrichting met een parket-look vloer en frisse bekleding. Ze beschikken daarnaast over USB-laadpunten voor reizigers, hebben pinautomaten geschikt voor contactloos betalen en de mogelijkheid om behalve met de OV-chipkaart in de toekomst ook met andere betaalmiddelen, zoals de bankpas en smartwatch, in- en uit te checken. De bussen zijn aanmerkelijk stiller dan de dieselvoertuigen van de RET en trekken geleidelijker, zonder schakelen, op.
Zero emissielijnen
De zero emissie bussen uit de vorige, 1400-serie, worden ingezet op de lijnen waar tot voor kort nog dieselvoertuigen reden. Het gaat om lijn 126 in Maassluis, de lijnen 51, 53, 54, 126 in Schiedam, lijn 42 in Rotterdam-West en lijn 40 tussen Rotterdam en Delft. De nieuwe bussen uit de 1500-serie rijden op de lijnen 33, 38, 40 en 44. Bussen op deze lijnen laden tussentijds op Rotterdam Centraal.
Laadinfra
In Schiedam zijn extra laadpunten aangelegd. In de loop van dit jaar komt ook de laadinfrastructuur op de Herenwaard, Capelsebrug en de busvestigingen Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk gereed. De verwachting is dat in de loop van de zomer ook zero emissiebussen rijden vanaf de busgarages Krimpen aan den IJssel en Sluisjesdijk. Vanaf daar doen ze Rotterdam-Zuid, Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel aan. Op dat moment zijn alle 42 bussen uit de tweede serie zero emissie bussen in gebruik, naast de al eerder in dienst genomen 55 uit de eerste serie en de twee waterstofbussen van de RET.
100% zero emissie busvloot in 2030
De invoering van de nieuwe bussen is onderdeel van de geleidelijke overgang naar een volledige zero emissie busvloot in 2030. De instroom van de nieuwe bussen gaat gepaard met de uitstroom van oude dieselbussen. Tussen 2024 en 2029 volgen de laatste twee nieuwe series bussen.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Reactie toevoegen