Station Rotterdam Alexander krijgt een grondige opknapbeurt. Het gebouw wordt vervangen en de onderdoorgang krijgt een ander karakter. Transparantie is het toverwoord.
Rotterdam Alexander wordt opgeknapt
Zowel het station als de stationsomgeving worden onder handen genomen. Het geheel is gedateerd, rommelig en nodigt niet echt uit. "Het station wordt op dit moment slecht gewaardeerd", aldus Flip Luger, architect van het nieuwe station. "Er staan veel kantoren leeg en de winkels lopen slecht."
Volgens Luger was het onder handen nemen van het station een 'kip-ei-verhaal'. "De gemeente wachtte af, totdat NS, ProRail en RET met een plan (pdf) kwamen. En nu zijn de gemeentelijke diensten ineens heel aanspreekbaar."
Station Alexander is een belangrijk overstappunt aan de oostkant van de stad. De Intercity's van en naar Gouda stoppen er, eronder liggen de metrosporen van lijn A en B richting Rotterdam Centrum. De overstap is nu nog rommelig. In het nieuwe station moet dat veranderen.
Bekijk ook de fotogalerij met de huidige en toekomstige situatie
"Het ontwerp staat of valt met de reizigersstromen", aldus Luger. "Die moeten we goed faciliteren. 90 procent van het ontwerp is daarop ingericht." Er komt onder meer een passerelle op spoorniveau die direct toegang geeft tot de metroperrons eronder. Door gebruik van veel glas wordt het stationsgebouw transparant van binnen naar buiten toe en andersom. Onder de treinsporen zijn zo weinig mogelijk obstakels, zodat er een natuurlijke verbinding moet ontstaan tussen de twee pleinen aan weerszijden van het station.
De 24 betrokken partijen leggen gezamenlijk 9,2 miljoen euro op tafel. Bovendien is er ook een bijdrage uit het programma Beter Benutten. In 2018 moet de verbouwing zijn afgerond, net voor het 50-jarig bestaan van het station.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Elke opwaardering voor station Rotterdam Alexander is toe te juichen en betekent een aanwinst voor de gebruikers van het openbaar vervoer en zijn omgeving. Maak van dit station de aantrekkelijke noord oostelijke toegangspoort voor de stad. Hopelijk draagt de verbetering ertoe bij dat ook de klandizie voor het OV hiermee toeneemt en het uitgebreide winkelcentrum er ook op vooruit gaat, alle succes is zeker hier op zijn plaats.
Frans Eekhout
Ingediend door Frans Eekhout op vr, 15/12/2017 - 22:05
Reactie toevoegen