Rotterdam Centraal krijgt er 1750 fietsparkeerplekken bij. In de kelderstalling maken 350 parkeerplekken ruimte voor 300 plekken voor fietsen met een afwijkend formaat, zoals bakfietsen.
Rotterdam biedt meer ruimte aan fiets
Op 10 februari is een tijdelijke fietsenstalling voor 500 fietsen geopend tussen de Weenatunnels, aan de voorzijde van het station. Hier kunnen fietsers tot oktober 2020 hun fiets parkeren, zolang de werkzaamheden duren.
Vervolgens wordt in februari de kelderstalling verbouwd. Hier gaan in totaal weliswaar 50 parkeerplekken verloren, maar er wordt wel ruimte gemaakt voor fietsen met een afwijkend formaat. Onder meer bakfietsen en fietsen met een krat kunnen hier staan.
Daarna wordt in mei de stalling aan de achterzijde van het station, aan de Provinierszijde, uitgebreid met zo’n 700 plekken. Hier is ook ruimte voor deelfietsen, scooters en bakfietsen. Ten slotte wordt aan de Conradstraat in oktober 2020 nog 1100 tijdelijke plekken bijgebouwd.
Gemeentelijk project
De verbouwingen op Rotterdam Centraal staan los van de testen die NS en ProRail uitvoeren met afwijkende fietsenrekken, vertelt Theo Breimer van de gemeente Rotterdam. “We hebben wel veel fietsenrekken van ProRail ontvangen en ze werken ook mee, maar dit is een gemeentelijk project. Wij willen gewoon voldoende stationsstallingen beschikbaar hebben voor de Rotterdammers die verder reizen per ov.”
Volgens cijfers van de gemeente is het aantal fietsers de afgelopen tien jaar met 60 procent gestegen en blijft dat percentage de komende jaren verder stijgen. Ook het aantal fietsers dat verder reist per ov blijft stijgen. Fiets en ov nemen steeds meer ruimte over van de auto en daarom moet de ruimte voor infrastructuur en voorzieningen worden herverdeeld.
Deelmobiliteit
Parallel aan dit project heeft de gemeente Rotterdam ook vergunningen verleend aan aanbieders van deelfietsen en deelscooters. Sinds 1 januari 2020 hebben aanbieders officieel een vergunning nodig.
Breimer: “We willen alle soorten fietsen op het station kunnen herbergen en ervoor zorgen dat ze niet rondslingeren op, onder meer, het stationsplein. Het Chinese oBike had ooit 2500 fietsen in Rotterdam neergezet. Nadat ze failliet ging stonden de fietsen nog langere tijd verspreid door de stad. Inmiddels zijn ze netjes opgeruimd. Maar met de vergunningen die we nu hebben verleend, kunnen we sneller handhaven bij overlast.”
In Rotterdam hebben zes aanbieders van deelvervoer een vergunning: Felyx, GoSharing, Donkey Republic, Mobike, Jump en Check, die net nieuw is in de stad.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Reactie toevoegen