Een directe Sprinter Gouda–Den Haag via Rotterdam Alexander die Rotterdam Centraal mijdt, kan veel automobilisten uit de file halen. Als zo’n spitstrein vanaf Rotterdam Alexander direct doorrijdt naar Schiedam is hij een stuk sneller, en hoeven de reizigers niet meer over te stappen.
Sprinter Gouda–Den Haag moet Rotterdam CS mijden
Ook Amsterdam (Zuidtak), Den Haag (Oude Lijn) en Utrecht (Amsterdam–Rotterdam via Breukelen) kennen al treinverbindingen die het centraal station mijden.
Het idee staat in Kiezen voor kwaliteit; aanbevelingen voor beter OV in de Randstad (.pdf) van het OV-bureau Randstad en bureau Strategy Development Partners. Het rapport pleit voor het aanwijzen van enkele ov-poorten in elke grote stad, stations waar alle treinen stoppen. Het gaat om stations die zelf een grote bestemming zijn én een belangrijk overstappunt voor stedelijk ov (vooral metro en tram). Zo moet Rotterdam Blaak een volwaardige intercitystatus krijgen. Dan zitten 2500 tot 3000 reizigers weliswaar 3 minuten langer in de trein, maar zijn 2000 tot 3500 duizend reizigers 4 tot 15 minuten sneller op hun werk of opleiding.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen