De stadsdiensten van Assen, Emmen en een groot deel van de bussen in Groningen gaan vanaf 2019 elektrisch rijden. Dat staat in het programma van eisen van de nieuwe concessie Groningen Drenthe.
Stadsdienst Groningen Drenthe elektrisch
Het gaat om één stadslijn in Assen, vier in Emmen en zeven in de stad Groningen. De Q-link-lijnen 1 en 11 (straks 2) worden eind dit jaar al geëlektrificeerd. De overige Q-link-bussen die nog op diesel rijden mogen tot respectievelijk 2023 en 2027 worden ingezet, omdat ze nog niet zo oud zijn. Ook de elektrische bussen van Ebusco en VDL die Qbuzz dit jaar aanschaft, moeten door de nieuwe vervoerder worden overgenomen.
De nieuwe concessie Groningen Drenthe gaat in december 2019 in en duurt twee jaar. De huidige concessie, nu nog uitgevoerd door Qbuzz, was in eerste instantie afgesloten voor een periode van zes jaar, maar werd met twee keer twee jaar verlengd. De komende concessie krijgt een ademend karakter. Opvallend is dat de vervoerder die de concessie gegund krijgt bij de uitvraag van nieuwe diensten weliswaar voorkeursleverancier is, maar dat het OV-Bureau Groningen Drenthe zichzelf het recht voorbehoudt de nieuwe diensten ook bij een ander in te kopen.
Enkele belangrijke thema’s bij de aanbesteding zijn reizigersgroei, verduurzaming, integratie openbaar vervoer en doelgroepenvervoer, ketenmobiliteit en gebruik van hubs: knooppunten waar verschillende vervoervormen samenkomen. Partijen kunnen tot en met 16 juli inspraak geven op het programma van eisen. De aanbesteding komt in december van dit jaar op de markt.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Een duur van slechts 2 jaar is behoorlijk onrealistisch gedacht.
Juist bij een nog niet volstrekt uitgetest nieuw systeem als dit zou de duur van een concessie al minimaal 4 jaar moeten bedragen om zeker te zijn dat eventuele kinderziektes niet alleen maar ten laste van de concessienemer gezien gaan worden.
Ook van concessiegevers mag wel enig realisme worden verwacht in 2017!
Ingediend door A.M. BERBEN op wo, 24/05/2017 - 22:30
@A.M. Berben tikfout van de schrijver, moet natuurlijk tien jaar zijn
Ingediend door hans op vr, 26/05/2017 - 23:28
De concessie heeft 10 jaar in het PvE staan. Ik ga er vanuit dat dat dan ook de loopduur is.
Ingediend door CPGD op za, 27/05/2017 - 13:00
Reactie toevoegen