NS-topman Roger van Boxtel wil dat station Schiphol onderdeel wordt van station Amsterdam Zuid. “We hebben ons te lang in slaap laten sussen. Het station en de treinaansluiting op Schiphol moeten vele malen beter.”
Station A'dam Zuid als het nieuwe Schiphol
Treinen moeten een alternatief zijn voor het vliegtuig vinden NS, Schiphol, KLM en het kabinet. Zij willen dat vliegroutes van maximaal zeshonderd kilometer worden vervangen door snelle treinen naar bijvoorbeeld Parijs of Berlijn. De overstap van vliegtuig naar trein is nu nog niet mogelijk, mede door de infrastructuur rondom het vliegveld. Schiphol wil na 2020 weer groeien in vliegbewegingen en hoopt nieuwe routes en luchtvaartmaatschappijen aan te trekken. Maar dat lukt niet zonder goede en snelle treinverbinding.
Station Zuid het nieuwe Schiphol
NS wil nu station Amsterdam-Zuid als nieuw station Schiphol laten fungeren. Van Boxtel ziet het niet als probleem dat dit station zich niet op de luchthaven bevindt. De NS-topman zegt dat bij luchthavens in andere landen terminals onderling worden verbonden met monorailtreinen. Dat kan ook tussen Schiphol en Zuid: "Als je een heel snelle verbinding hebt tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol, is dat ook Schiphol", zegt Van Boxtel tegen NH Nieuws.
Plan had al klaar moeten zijn
Volgens Wouter van Gessel, voorzitter van stichting Freedom of Mobility, hadden Schiphol en de NS al lang een plan moeten bedenken. “De vier regionale luchthavens moeten beter benut worden. Zo kunnen er vluchten worden overgeheveld naar andere luchthavens.” Van Gessel vindt vooral dat Rotterdam-The Hague, Groningen-Eelde, Maastricht en Eindhoven Airport al een NS-station hadden moeten hebben. Daarbij noemt hij Lelystad Airport bewust niet. “Dat vliegveld is slecht bereikbaar en zorgt voor te veel overlast”, aldus Van Gessel doelend op vliegtuigen die laag moeten vliegen van en naar Lelystad.
Meer artikelen met dit thema
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Interessante zin van Van Boxtel:
"We hebben ons te lang in slaap laten sussen".
Door wie dan eigenlijk?
Poging tot antwoord. Pas sinds het klimaatakkoord is het gesprek hierover pas echt op gang gekomen. Daarvoor was het nog half crisis in het land (vond men) waardoor lange termijn visies vooral lange termijn bleven.
Ingediend door Ties op za, 27/10/2018 - 12:43
Ik krijg het idee dat de aansluiting voor vliegtuigen beter wordt. Wat wil Roger van Boxtel nou! Er staan dat Schiphol na 2020 meer wil vliegen en dat de treinen daar goed op moeten aansluiten. Niks geen vervanging is dat meneer Van Boxtel.
Ingediend door Schoolbordje op zo, 28/10/2018 - 17:07
Ehm,
Ik snap iets niet. Als ik komend van Utrecht of ter zuid-oosten daarvan, voortaan in Amsterdam-Zuid moet overstappen op een terminal-trein, dan ben ik toch niks sneller bij mijn Gate dan wanneer ik daar in mijn huidige treinverbinding naar Schiphol kan blijven zitten?!? Of gaat het vliegveld zich helemaal uitbreiden tot aan Amstrrdam-Zuid?
Ingediend door Wilbert op zo, 28/10/2018 - 20:31
De stelling dat de 'regionale luchthavens' een NS-station moeten hebben (of in ieder geval per rail bereikbaar moeten zijn), onderschrijf ik ten zeerste.
Het is natuurlijk van de zotte dat ik vanuit mijn woonplaats (Delft) met het openbaar vervoer eerder op Schiphol ben, dan op Rotterdam-The Hague Airport dat op tien kilometer afstand ligt.
Ingediend door Bert op za, 17/11/2018 - 22:23
Reactie toevoegen