De bouw van hogesnelheidstrein in Texas, die passagiers in minder dan 90 minuten van Houston naar Dallas brengt, kan eind 2019 of begin 2020 van start. Dat zegt Texas Central Railway, de verantwoordelijke voor dit project.
Texaanse HSL van start ondanks ophef
De ‘bullet train’ van Dallas naar Houston is sinds de ontwikkeling van de voorgestelde route onder vuur komen te liggen van landeigenaren. Daarnaast heeft de snelle verbinding nu een ander obstakel te overwinnen, de onvermijdelijke vergelijkingen met het 85 miljard dollar kostende hogesnelheidstreindebacle tussen Los Angeles en San Francisco.
Kostenoverschrijdingen
Na jaren van kostenoverschrijdingen en vertragingen in de planning is het bouwproject in Californië aanzienlijk teruggeschroefd. Vorige week werd aangekondigd dat de bouw alleen zou doorgaan op het Central Valley-deel van de spoorlijn van Merced naar Bakersfield. Vervolgens kreeg het project opnieuw een klap te verwerken toen de Federal Rail Administration de California High-Speed Rail Authority liet weten dat het een financieringsovereenkomst van 929 miljoen dollar voor de lijn wil schrappen.
Stuk goedkoper
Spoorontwikkelaar Texas Central legt op de website uit dat bepaalde onderdelen, zoals de tunnels die nodig zijn, het project in Californië complexer hebben gemaakt en ongeveer zes keer duurder dan in Texas. De particuliere investering van het Texas-project zou de efficiëntie vergroten en de markt en economie tussen Noord-Texas en Houston zou overeenkomen met die van succesvolle treinroutes wereldwijd. Ook is het land tussen Houston en Texas grotendeels vlak, wat het bouwproces veel eenvoudiger zal maken in vergelijking met de HSL-lijn in Californië.
Shinkansen
De Texaanse sneltrein wordt gebouwd naar het voorbeeld van het Japanse hogesnelheidstreinsysteem Shinkansen, vanwege zijn staat van dienst op het gebied van veiligheid en efficiëntie. Texas Central zegt dat het tweesporige systeem van de verbinding geen sporen met vrachtlijnen zal delen.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
(Onder) ontwikkelingsland U.S.A.
Als er één land is die ook tot de categorie (onder) ontwikkelingsland gerekend mag worden, dan is het wel de Verenigde Staten van Amerika, maar dan op het gebied van hogesnelheidstreinen. Het stuk aan de oostkust van New York naar Washington DC kent weliswaar een hogesnelheidstrein waar met gemiddeld hogere snelheden gereden wordt dan elders in de V.S., de rest laat het echter afweten. De auto- en luchtvaartlobby is zeer sterk en ook het imago verhinderen tot nu toe een grootschaliger HSL netwerk anders dan in China, Japan, Korea en Europa. Als men in Nederland van mening is dat er een alternatief geboden moet worden voor het vliegtuig en de trein prevaleert, dan zou men in de V.S. initiatief rijker mogen zijn om tussen diverse grote steden een HSL trein kans van slagen te geven en het Europese en Aziatische voorbeeld mogen volgen, ook al is e.e.a. nog voor verbetering vatbaar. De wil om een achterstand op dit gebied in te halen druist blijkbaar in om d.m.v. HSL lijnen deze levensvatbaar te laten worden en daarmee het milieu te dienen. Het passagiers vervoer in de VS heeft daar nog steeds een "underdog" imago en dat verandert men niet direct. Er valt in de USA dus nog veel te ontwikkelen om HSL treinen over een eigen HSL lijn het succes te geven die het verdient, ik ben er scepsis over ...
Ingediend door Frans Eekhout op vr, 08/03/2019 - 15:01
Reactie toevoegen