De focus lag tijdens Busworld in Brussel niet op de nieuwe Futura-bus met camerasysteem dat VDL presenteerde: "Wij willen leidend zijn in de hele keten van e-mobiliteit”, sprak VDL-directeur Henk Coppens ambitieus.
VDL: "Wij willen voorop lopen in MaaS-keten"
De VDL Groep bestaat uit vier bedrijven, waaronder VDL Bus & Coach uit Valkenswaard. “We leveren naast bussen ook de infra, vuilniswagens en trucks. De focus moet liggen op innovatie en elektrificatie”, aldus Coppens.
Alex de Jong, businessmanager, voegt toe: “Bussen zijn een relatief klein onderdeel van de hele keten. Door ook partner te zijn in het leveren van laadinfra en smart grids, kunnen we andere oplossingen bieden. Trucks en bussen kunnen op dezelfde laadpalen gaan laden, bijvoorbeeld.”
Samenwerkingen
De grootste innovatie is volgens Coppens om de markt op te gaan en samen te werken. “We zijn klaar om te accelereren en bij te dragen aan leefbare steden". Dankzij samenwerkingen met de industrie kan VDL naar eigen zeggen op de concurrentie vooruit blijven. Zo werkte de VDL Groep onder meer mee aan de deeltjesversneller CERN in Genève.
VDL wil partner zijn in de gehele keten.
Businessmanager De Jong gaat verder: “We moeten eerder met operators, vervoerders, netbeheerders en overheden om tafel. Sinds de opkomst van e-mobiliteit is dat véél belangrijker geworden.” Hij noemt Eindhoven als voorbeeld, waar VDL niet alleen de bussen leverde maar ook de installaties.
CEO Coppens: “Het gaat er niet om om technologie te pushen, het gaat om mobiliteitsoplossingen aanbieden. Energiemanagement in voertuigen gaat een steeds grotere rol spelen in de transitie naar elektrisch vervoer. Als sector moeten wij een oplossing vinden.”
Futura
Ten slotte presenteerde VDL ook nog haar nieuwe Futura bus. Deze 13.5 meter-bus heeft, dankzij het lichte gewicht, twee assen en daardoor een draaicirkel die even groot is als die van een reguliere 12 meterbus. Bovendien hebben de buitenspiegels plaatsgemaakt voor een camerasysteem. Dat verhoogt de aerodynamica, legt businessmanager Pieter Gerdingh uit: “Aan weerszijden hebben we twee camera’s gemonteerd. Via een camerasysteem aan het dashboard, kan de chauffeur dus de achterkant zien.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
Reactie toevoegen