“Vervoerbedrijven op het spoor beperken hun veiligheidsmaatregelen vaak tot het wettelijk minimum. Maar als regels achterlopen op de stand van de techniek, dan hebben directies de plicht om een adequater veiligheidsmanagement te voeren.” Dat zei Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, op de Dag van de Rail over de zorgplicht van vervoerders.
'Vervoerders moeten meer doen dan wet voorschrijft'
De Europese beveiliging Ertms rekent hij ook tot de laatste stand van de techniek.
Volgens Joustra kan de spoorsector de veiligheid niet alleen verbeteren door proactiever te opereren, maar ook door maatregelen beter af te stemmen. “Problemen met veiligheid doen zich vaak voor op raakvlakken tussen organisaties. Om die reden hoort veiligheid thuis op directieniveau.”
De Inspectie Leefomgeving en Transport mag van Joustra strenger optreden. “Met de Spoorwegwet zijn we van een middelwet naar een doelwet gegaan. Van technische detaileisen naar functionele veiligheidsdoelen. Dat geeft vervoerders niet alleen meer vrijheid, maar ook meer verplichtingen.”
De voorzitter verbaasde zich over de kwetsbaarheid van de nieuwe Fyra’s: één loslatende bodemplaat legt meteen die hele vloot hogesnelheidstreinen plat. De Raad heeft overwogen een onderzoek in te stellen naar dit veiligheidsprobleem, maar heeft daarvan afgezien omdat er al andere onderzoeken liepen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen