Vier klemmende beroepen op de ov-sector
Joep ten Brink lanceert heeft ‘vier klemmende beroepen’ gelanceerd als vervolg op zijn ‘15 vriendelijke verzoeken’. Hij deed dat op het congres ‘Klant, Klacht & Kwaliteit’ van het OV loket en het Kennisplatform Verkeer en Vervoer in Driebergen.
Als directeur van bureau KlantCentraal zette Ten Brink vijf jaar geleden 15 vriendelijke verzoeken van reizigers op een rijtje. Deze 15 basale wensen zijn samengesteld aan de hand van klantenpanels, kwaliteitsmetingen, reizigersonderzoeken, vervoermonitoren en contacten met reizigers. Niet alleen met ov-liefhebbers, maar ook met ‘ov-beten’ (mensen die niets van het ov weten en er ook niet voor openstaan) en verstokte automobilisten. Deze
15 vriendelijke verzoeken (.pdf) passen op één A4’tje en zijn vijf jaar later nog steeds actueel.
Inmiddels is Ten Brink hoofd verkoop, marketing & reizigers bij de Haagse vervoerder HTM. “Ik geef mezelf een 6 en ben nog lang niet tevreden”, zegt hij. “Er is nog veel te doen en het moet sneller. Er is méér nodig dan doorzettingsvermogen.”
Onder het motto ‘Denk niet alleen aan jezelf, maar zorg samen voor het geheel’ doet Ten Brink daarom nu ‘vier klemmende beroepen’ op de ov-sector:
1. Ieder z’n vak
Overheid, bepaal alleen het minimum waaraan het ov moet voldoen. En beloon uw vervoerder maximaal voor méér reizigers, tevredenheid en opbrengst. Beleid komt van u, ondernemerschap van uw vervoerder.
2. Hoger die lat
Vervoerder, uw reizigers hebben navigatie in hun auto, acht versnellingen op hun fiets en een smartphone bij de hand. Uw ov moet zo’n kwaliteitsniveau óók leveren. Het kan zoveel handiger, sneller en slimmer.
3. Vers bloed
Vervoerder, van aanbesteding, kosten, logistiek en techniek weet u genoeg. Voor vernieuwing zijn frisse geesten nodig. Uw bedrijf snakt naar mensen met verstand van gedrag, innovatie, marketing, ontwerp en opbrengsten.
4. Hele keten
Overheden én vervoerders, uw reizigers kijken kritisch naar het hele ov. Maak niet alleen losse schakels beter, maar alles. Dan creëert u een verleidelijk alternatief naast de auto en wordt de keten breder en de koek groter.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen