Vliegtaks fors omhoog, ov-tarief blijft 9%
Tijdens Prinsjesdag werd bekendgemaakt dat de vliegtaks in 2023 3,5 keer wordt verhoogd, om vliegreizen ten opzichte van internationale treinreizen minder aantrekkelijk te maken. De ov-taks blijft echter 9 procent, en dat stuit tegen het zere been van Rover en branchevereniging OV-NL.
De vliegheffing gaat naar 26,43 euro per ticket. Momenteel is dat bedrag nog 7,95 euro per ticket. De forse prijsverhoging van 18,48 euro per ticket betekent dat reizigers 3,5 keer meer heffing op hun ticket betalen. Dat moet de prijzen van vliegtickets ten opzichte van treintickets gelijkwaardiger maken, waardoor internationale treinreizen aantrekkelijker worden.
ING berekende dat de belastingverhoging vooral impact heeft op vluchten op korte afstanden, die vanaf Schiphol vertrekken. Dat is 80 procent van het totaal aantal vluchten dat vanaf Schiphol vertrekt.
Bij de kabinetsplannen voor #mobiliteit springt de #luchtvaart eruit. De #vliegbelasting per ticket wordt 3,5 keer zo hoog en dat raakt vooral de vele relatief goedkope Europese vluchten. Lees de hoofdpunten per sector: https://t.co/xxTmj8JkDc #prinsjesdag #ING ^@RicoLuman pic.twitter.com/MziCwZNSk0
— ING Economie (@INGnl_Economie) September 22, 2022
Ov-belasting blijft gelijk
Tegelijkertijd blijft het belasting tarief voor ov-reizen gelijk. Reizigersvereniging Rover en branchevereniging OV-NL stuurden daarom een brandbrief naar het kabinet, met de oproep het ov-tarief van 9 procent te verlagen naar 0 procent. Zij schrijven dat de hoge inflatie veel burgers geen gebruik meer kunnen maken van fundamentele voorzieningen – ov is zo’n fundamentele voorziening.
“Het ov is als schoon, duurzaam en inclusief vervoerssysteem een basisvoorwaarde om Nederland in beweging te houden en onze klimaat- en bereikbaarheidsdoelen te halen”, stellen Rover-directeur Freek Bos en OV-NL-voorzitter Paul de Krom.
“Wij vragen het kabinet om voor de burgers het reizen met het OV betaalbaar en aantrekkelijk te houden. Het verlagen van het BTW-tarief op de ov-kaartjes van 9 naar 0% is een eenvoudige maar effectieve maatregel die het gebruik van het OV voor de reiziger binnen handbereik houdt.”
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Ik ben met Rover helemaal 100% mee eens, van 9% naar 0%. Want ik vind het persoonlijk met bepaalde abonnementen heel erg duur zijn. Neem bijvoorbeeld Netabonnement Maand die onder andere te koop is via servicewinkel van alle stad en streekvervoerders van Nederland; maand lang toeren door Nederland met tram, bus en metro kost het dan € 312,80 euro. Maar dat is nog niet alles want met deze abonnement mag je alleen gebruikmaken van de tram, bus en metro. Wil je naast de genoemde vervoermiddelen ook gebruik willen maken van de trein? Dan moet apart naar de NS kaartautomaat gaan om daar een maandnetkaart aan te schaffen voor de trein. Deze abonnement kost dan € 434,90 per maand (2de klas). Dus in totaal bent je voor het hele OV € 747,70 euro kwijt per maand.
Ingediend door Mattheus op za, 24/09/2022 - 13:37
Vervolg;
Het kan zeker goedkoper worden en meerdere mogelijkheden, zoals het hele OV abonnement voor 1 of 3 maanden.
Ingediend door Mattheus op za, 24/09/2022 - 13:45
Wie gaat er nu een maand rondtoeren door Nederland, hooguit toeristen, en die doen het dan meetal voor slechts een week. Maar zouden budget toeristen nu echt 200 euro PP willen betalen voor een week OV?
Ingediend door Jan Verloop op ma, 26/09/2022 - 22:38
Reactie toevoegen