GVB wil over drie jaar 40 afgeschreven bussen vervangen door elektrische bussen. In 2025 moeten alle 200 bussen in Amsterdam uitstootvrij zijn.
GVB gaat over op elektrische bussen
Eind dit jaar maakt GVB definitief duidelijk welke elektrische techniek het meest geschikt is voor Amsterdam. Dat staat in het convenant dat de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho en GVB-directeur Alexandra van Huffelen deze week hebben getekend. In het convenant zijn afspraken vastgelegd over uitstootvrije bussen, uitstootvrije veerponten, het vergroenen van het wagenpark en zonnepanelen op daken van gebouwen en stations.
GVB onderzoekt dit jaar nog hoe de batterijen van de elektrische bussen het best kunnen worden opgeladen. Daarvoor wil het vervoerbedrijf onder meer de infrastructuur van het tramnet gebruiken. Eind dit jaar moet duidelijk worden wat de meerkosten en voorwaarden zijn voor het invoeren van zero-emissie busvervoer. De aanbesteding van het schone materieel is gepland in 2017. De elektrische bussen gaan vooral rijden in delen van Amsterdam waar de luchtkwaliteit het minst goed is.
Elektrische bussen zijn een stuk duurder dan dieselbussen. Bovendien moet het vervoerbedrijf investeren in oplaadapparatuur. Uitgangspunt is dat GVB de basiskosten voor de inzet van bussen financiert. De meerkosten voor uitstootvrije bussen moeten worden gedekt uit subsidies van het Rijk en decentrale overheden. Amsterdam en GVB hebben hun hoop gevestigd op een nog op te richten rijksfonds voor het verschonen van bussen. De Kamer nam in oktober vorig jaar een motie aan die voorziet in zo’n fonds. Zelf draagt Amsterdam 1 miljoen euro bij.
De gemeente Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden om daken van metrostations te voorzien van zonnepanelen. Op metrostation Van der Madeweg is al een proef gestart. Op de daken van GVB is in potentie ruimte voor 2300 zonnepanelen. Het vervoerbedrijf plaatst dit jaar 60 zonnepanelen op het dak van Garage West.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen