Nieuwe bussen rijden vanaf 2025 op elektriciteit of waterstof. Dat staat in de overeenkomst ‘Zero emissie OV’ die staatssecretaris Dijksma (IenM) vandaag tekende met de decentrale overheden.
Nieuwe deal over nul emissie in 2025
De provincies en de metropoolregio’s hebben vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de aanbesteding eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Daarnaast moet de energie voor de bussen uiterlijk 2025 volledig duurzaam worden opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio.
De overeenkomst ‘Zero emissie OV’ is in feite een herhaling van de ‘Green Deal’ die minister Melanie Schultz van IenM al in 2012 sloot met de Stichting Zero Emissie Busvervoer en de decentrale overheden. De nieuwe overeenkomst is vandaag getekend tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop, waar staatssecretaris Dijksma de Europese milieuministers ontving.
Als voordeel van de vergroening noemt Sharon Dijksma dat er ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. Producenten VDL en Ebusco verkopen al elektrische bussen in Nederland en in het buitenland. De Chinese fabrikant BYD, leverancier van 6 elektrische bussen op Schiermonnikoog en 35 op Schiphol, heeft nu ook een vestiging in Nederland.
Van een investeringsfonds, dat wordt gefinancierd door overheden en bedrijfsleven voor de transitie naar zero emissie, lijkt voorlopig geen sprake. De Kamer had de staatssecretaris daar om gevraagd in de motie Van Veldhoven van 30 oktober 2014.
Volgens een inventarisatie van CROW-KpVV uit 2015 rijden er, afgezien van de 39 trolleybussen in Arnhem, slechts 13 elektrische bussen in Nederland: 6 op Schiermonnikoog, 3 in Utrecht, 3 in Noord-Brabant en 1 in Maastricht. Inclusief de trolleys is het elektrische wagenpark nu nog maar 1 procent van het totaal.
In het Energieakkoord (september 2013) is het doel 100 waterstofbussen en 500 elektrische bussen in 2020. Volgens het CROW is dit haalbaar. Tot 2020 lopen 22 ov-concessies af waaraan ruim 2500 bussen zijn gekoppeld, ongeveer de helft van het totaal. Grote kansen voor elektrisch vervoer ziet CROW in de steden Amersfoort, Eindhoven, Maastricht, Den Haag, Almere, Zwolle, Dordrecht, Rotterdam, Groningen en Hilversum.
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov 2024Leerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Reactie toevoegen