Steeds meer fabrikanten nemen elektrische bussen in hun programma op, maar hoe verhouden ze zich tot elkaar? In Bonn zijn de afgelopen dagen zes modellen getest.
Bus- en batterijbouwers getest in Bonn
Een team van journalisten uit heel Europa – ook OV-Magazine nam deel – onderwierp op uitnodiging van het Duitse blad Omnibusspiegel zes bussen drie dagen lang aan een reeks van praktische en statische testen.
De geteste bussen waren alle 12-meterbussen met batterij. Nederland was met VDL en Ebusco vertegenwoordigd. Daarnaast stuurden ook het Franse Bolloré (Bluebus), het Poolse Solaris, het Finse Linkker en het Duits-Turkse Sileo een bus. De laatste was het enige exemplaar dat al een tijdje in de dienstregeling had gereden en werd beschikbaar gesteld door de gastheer Stadtwerke Bonn.
Bonn heeft op dit moment zes elektrische bussen in reguliere dienst rondrijden. De energie wordt groen opgewekt door een zusterbedrijf van Stadtwerke Bonn. Voor de toekomst wil Bonn het aantal elektrische bussen gestaag uitbreiden, maar ook in deze stad is de laadinfrastructuur de grote uitdaging voor de komende jaren.
De zes fabrikanten zijn grofweg in twee groepen te verdelen: busproducenten die een batterij in hun product hebben gezet (VDL en Solaris) en batterijproducenten die een bus om hun product hebben gebouwd (de overige vier). In de kwaliteit van de afwerking is dat vaak te merken.
Batterijfabrikant Bolloré zegt 3 miljard euro te hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van hun batterij, die 30 tot 40 jaar zou meegaan. Wanneer 80 procent van de batterij is verbruikt, krijgt hij een tweede leven als statische energieopslag.
Drie van de zes fabrikanten, onder wie Ebusco die in mei bussen aan Utrecht gaat leveren, kwamen met exemplaren die niet helemaal zero emissie zijn. Voor de verwarming gebruiken ze nog diesel of CNG. Op een gemiddelde winterdag verstookt een elektrische bus dan toch nog 40 tot 50 liter aan diesel. Overigens krijgen de tien bussen voor Utrecht elektrische verwarming.
Binnenkort volgen meer resultaten.
De e-bus van Bolloré.
Tweets over #Ebustest
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
337 zero-emissiebussen toegevoegd aan wagenpark in 2024
10 feb om 13:38 uurCROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec 2024Bij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Reactie toevoegen