De veiligheids-- en paspoortcontroles voor de Eurostar naar Londen zullen plaatsvinden op de perrons in Amsterdam en Rotterdam. Daarvoor komen speciale gebouwen op de perrons. Op Schiphol stopt de trein ook, maar die reizigers moeten in Brussel de trein uit.
Controle Eurostar komt op de perrons
Dat is op te maken uit een aantal artist impressions die ingenieursbureau Nelissen online heeft gezet. De gebouwen zijn ontworpen door Benthem Crouwel Architecten. Het gebouw in Amsterdam wordt ruim 600 vierkante meter (10,5 bij 60 meter) groot; die in Rotterdam ongeveer 400 vierkante meter. In de gebouwen kan de reiziger straks inchecken en worden de tickets, identiteitsbewijzen, bagage en reizigers gecheckt. 30 minuten voor aankomst van de trein wordt het hele perron gescreend en tijdelijk afgezet voor andere reizigers. Reizigers kunnen tot 12,5 minuten voor vertrek door de security. Daarna kunnen de passagiers instappen.
Het gebouw op Rotterdam Centraal wordt een permanente faciliteit op het perron van spoor 3-4. De Eurostar zal op spoor 4 stoppen. Door de relatief beperkte breedte krijgt het gebouw het karakteristiek van een tube, waarbij alle functies achter elkaar worden geplaatst, schrijft de architect (.pdf). Het gebouw op Amsterdam Centraal wordt tijdelijk (levensduur maximaal tien jaar) op het perron van spoor 15b, in verband met de voorgenomen wijziging van de sporen en perrons. Het gebouw zal rusten op de fundering van de bouwkeet die zich daar nu nog bevindt. Naar verwachting zal ca. 70% van de 450 reizigers per trein in Amsterdam instappen, wat neerkomt op 315 personen.
Reizigers die instappen in Amsterdam en Rotterdam, nemen plaats in achterste acht van de zestien rijtuigen die bewaakt worden. Reizigers van Schiphol naar Londen stappen op Schiphol in de voorste acht rijtuigen en gaan in Brussel pas door de douane. Van Brussel naar Londen zijn alle 16 rijtuigen bewaakt. Dit geldt ook voor alle 16 rijtuigen van Londen naar Brussel. Van Brussel naar Amsterdam zijn alle 16 rijtuigen onbewaakt.
Wat de gebouwen gaan kosten, is niet bekend. Uit een voorlopige dienstregelingsaanvraag bleek al eerder dat de Eurostar vanaf eind dit jaar twee keer per dag per richting gaat rijden. Eurostar houdt rekening met de mogelijkheid om in 2018 een trein per richting per dag extra in te leggen, zo staat te lezen in het veiligheidsplan (.pdf). Eerder werd ook al duidelijk dat passagiers voor Londen niet verplicht in Brussel de trein uit zouden hoeven voor een veiligheidscheck. Passagiers die op Schiphol instappen moeten dit dus wel.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
"Wij hebben gekozen voor het comfort van een ononderbroken reis".
Kom daar eens om bij NS Nationaal c.s. dat zijn reizigers in hun reistijd al 3 jaar onbetaald tewerkstelt met verplichte kunstjes op allerlei verschillende apparaten, telkens op wisselende plekken in hun stationslocaties.
Ingediend door MvM op vr, 26/05/2017 - 11:58
Reactie toevoegen