Amsterdam ziet kansen om trolleybussen via de onderstations van de tram op te laden. In het najaar neemt de gemeente een besluit over de eerste 28 elektrische bussen.
Amsterdam neigt naar rijdend opladen
Amsterdam twijfelt nog tussen batterijbussen die aan de eindpunten worden opgeladen (opportunity charging) en elektrische bussen die tijdens het rijden onder de bovenleiding opladen: in motion charging (imc). Naar die laatste optie streeft trolleystad Arnhem. Trolleybussen rijden dan aan het eind van de lijn los van de bovenleiding een stukje de regio in. Kiepe Electric kreeg precies een jaar geleden Europese subsidie om twee gelede trolleybussen te bouwen voor Arnhem die in 2018 los van de draad gaan rijden.
Ruimte beperkt
GVB, gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam hebben voor de drukste buslijnen in de stad (lijn 18, 22, 40 en 48) onderzocht welke methode het meest kansrijk is. Voor opportunity charging zijn in de buurt van een eindpunt van een buslijn meerdere oplaadpalen nodig. De ruimte daarvoor is beperkt in Amsterdam. Het opladen kost bovendien tijd, waardoor meer bussen nodig zijn om dezelfde dienstregeling te kunnen rijden.
Imc-trolleybus van Solaris met elektrische inrichting van Kiepe Electric op de Wageningse Berg.
In motion charging scoort wat dat betreft beter. De elektrische bus heeft dan op ongeveer 40 procent van de route bovenleiding nodig om de batterijen op te laden. Daar wil Amsterdam de onderstations van de trambovenleiding voor gebruiken. Eind juni bewees een 18-meter trolleybus uit het Duitse Esslingen in de regio Arnhem dat hij onderweg kan opladen en zonder bovenleiding kan verder rijden op de batterij. De imc-trolleybus reed zelfs 24 kilometer los van de voeding van Arnhem tot Wageningse Berg. Een delegatie uit Amsterdam was bij proefnemingen ten zuiden van Arnhem en toonde zich onder de indruk.
Trolleybovenleiding
Het besluit dat Amsterdam in het najaar neemt gaat over de vervanging van een eerste serie van 28 dieselbussen door elektrische bussen in 2020. Het voornemen van Amsterdam is om te beginnen met het aanleggen van stukken trolleybovenleiding op de route van buslijn 22 (Indische buurt–station Sloterdijk) en lijn 48 (Houthavens–Borneo Eiland). De onderstations van de tram dienen voor de voeding van de trolleybussen, maar trolley- en tramdraden blijven strikt gescheiden. Een trolleybus kan niet worden gevoed via de tramdraden. De retourstroom loopt bij de tram namelijk via de wielen naar de rails.
Imc-trolleybus uit Esslingen op 26 juni bij Arnhem Centraal.
Nieuwe stukken trolleybovenleiding aanleggen lijkt duur, maar die kosten verdient GVB ruim terug, want een imc-trolleybus hoeft niet stil te staan aan het eindpunt om op te laden. Dat scheelt voor de lijnen 22 en 48 ongeveer zeven bussen en de nodige chauffeurs. Bovendien zijn oplaadpunten in het geval van opportunity charging ook niet goedkoop.
De enige bedenkingen van Amsterdam tegen een trolley zijn van esthetische aard. Verklaarde tegenstanders vinden bovenleidingdraden niet mooi. Amsterdamse bestuurders zagen bovenleiding lange tijd als een stap terug in de tijd. Nog steeds spreekt de gemeente consequent over 'elektrische bussen' in plaats van over trolley. Maar de geslaagde proefnemingen in de regio Arnhem lijken de grootste aarzelingen te hebben weggenomen.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
de Arnhemse trolly heeft 2 draden + en -. (zie foto boven het artikel). De Amsterdamse tram heeft alleen een + draad, het spoor is de -. Wellicht krijgen de Amsterdamse bussen stalen wielen??
Ingediend door Dick op vr, 21/07/2017 - 23:18
Dick,
Amsterdamse politici kennende komen ze daar pas achter als de bussen in de remise staan.
Ingediend door Jan op za, 22/07/2017 - 12:38
Heren, kijk eens verder dan Amsterdam en ga kijken in Genève en Zürich, hier rijden trolleybussen en trams op dezelfde rijbaan, kruisen elkaar etc. En maken gebruik van dezelfde voedingspunten.
Ingediend door Hans op za, 22/07/2017 - 19:22
In Zwitserland hebben de trolleybus en tram elk eigen draden. Op parallelle trajecten hangen er dus 3 draden per rijrichting. Met extra ingewikkelde wissels in de draden want de + en de - draad van de trolleybus mogen elkaar én die van de tram niet raken. In Venetië heb ik een trolleybus gezien met 1 draad bovenleiding en 1 rail onder de bus. Het is dus wel mogelijk maar dan met 2 pantografen, 1 voor tegen de bovenleiding en (minstens) 1 om door een rail te slepen. De bus moet dan ook de wissels kunnen beïnvloeden.
Ingediend door huub op za, 22/07/2017 - 20:04
Huub, dat ding in Venetië is geen trolleybus maar een bandentram. Het gaat hier om een speciaal systeem waarbij de voertuigen d.m.v. een geleiderail het juiste traject volgen. Onder de bus zit dan ook geen pantograaf maar wielen die de rail vastklemmen. Zie: en.wikipedia.org/wiki/Translohr
Aanleg van zo'n systeem is vrijwel hetzelfde als het vertrammen van buslijnen.
Ingediend door Ben op di, 25/07/2017 - 16:35
kan men niet onder de bus een soort arm met een wieltje/sleepschoentje maken dat een tramrail volgt om als - te dienen? Moet niet heel ingewikkeld zijn, denk aan hoe een schrijfkop van een harde schijf werkt.
Ingediend door Philip op do, 03/08/2017 - 19:02
Reactie toevoegen