De nieuwe trein die Arriva bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler laat bouwen, is de eerste van een compleet nieuw type. De WINK is vooral bedoeld als flexibele oplossing voor lijnen met relatief weinig passagiers en kan gezien worden als de opvolger van de GTW.
Arrivatrein is start van nieuwe Stadler-lijn
In de Stadler-traditie is WINK een acroniem dat in dit geval staat voor "Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug" (flexibele innovatieve korteafstandstrein). Arriva bestelt 18 van deze tweewagenstellen bij Stadler met een optie op nog eens zes.
De WINK bestaat grotendeels uit modules van de in Nederland veel geziene FLIRT, maar heeft als verschil dat alle componenten voor de aandrijflijn in een centrale module van 7,5 meter zijn ondergebracht. Volgens Christian König, verkoopdirecteur bij Stadler, heeft dat twee voordelen: door het ontbreken van machinekamers aan het uiteinde van de trein is er meer ruimte voor zitplaatsen. Daarbij is het makkelijker om de compartimenten te wisselen in geval van bijvoorbeeld wijzigen van de aandrijfmethode – een ambitie die Arriva heeft voor de lijnen in de noordelijke provincies.
De aandrijving vindt, anders dan de GTW, niet meer plaats op het centrale draaistel, maar is verplaatst naar de assen aan de uiteinden. "De aandrijving op alleen de centrale as zorgde voor een asbelasting van 20 ton. Dat blijkt te zwaar voor sommige lichte lijnen", aldus König. De WINK voor Arriva wordt 55,5 meter lang, 2,82 meter breed en 4,12 meter hoog. De stellen krijgen drie deuren en bieden 151 zitplaatsen (inclusief klapstoeltjes). De WINK voor Arriva heeft een maximum snelheid van 140 kilometer per uur en een maximum tractie van 1000 kW.
De Arriva-treinen krijgen in eerste instantie een 'PowerPack' met een Deutz-dieselmotor die loopt op biodiesel. Dat zorgt volgens Arriva-directeur Anne Hettinga al voor een CO2-besparing van 80 procent. "Maar we willen zo snel mogelijk naar zero-emissie", aldus Hettinga. Daarom moeten delen van het traject Groningen - Leeuwarden onder de draad worden gebracht. Alleen op moeilijk bereikbare en dure plekken ontbreekt de bovenleiding en rijdt de trein op een accu verder. Volgens Stadler zou die overgang in 2025 een feit kunnen zijn.
Naast de bouw van de nieuwe treinen, krijgen de 51 bestaande GTW's van Arriva een grondige upgrade met onder meer een nieuw reisinformatiesysteem en accu's die remenergie kunnen opslaan. Met het totale contract is 170 miljoen euro gemoeid.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Reactie toevoegen