Transdev Group verkoopt haar langeafstandsbusactiviteiten aan Flixbus. Met de overname van Eurolines wil Flixbus haar positie als Europees vervoerbedrijf versterken.
Flixbus: overname Eurolines nabij
Transdev Group is met Eurolines actief in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje met een busnetwerk dat zich uitspreidt over 25 landen. Binnen Frankrijk opereert Eurolines onder het Isilines-merk.
Europese marktleider
Met de overname versterkt Flixbus haar positie in Europa, vertelt directeur Flixbus Benelux Jesper Vis. “Door deze integratie zou FlixBus een nog vollediger en diverser aanbod hebben om nog meer passagiers te kunnen bedienen. We streven ernaar om de eerste keuze te zijn voor reizigers overal in Europa.”
Transdev, dat ook eigenaar is van Connexxion, doet de langeafstandsbusactiviteiten van de hand omdat het bedrijf zich meer wil richten op ‘de kern van het bedrijf’, vertelt CEO Thierry Mallet. Die kern bestaat uit “openbaar vervoer en B2B-transportservices door de combinatie van kwaliteit voor de beste prijs, technologische en digitale innovatie.”
Stormachtig ontwikkeling
Sinds de oprichting in 2013 ontwikkelt Flixbus zich stormachtig. Zo nam het bedrijf in 2016 nog concurrent Megabus over, tot dan toe een grote speler op het Europese vasteland. En in 2018 maakte Flixbus bekend dat het in de Benelux het aantal buskilometers ging verdubbelen. Als straks de overname van Eurolines compleet is, is Flixbus actief in 29 landen. Het bedrijf wil ook zijn diensten in Rusland en de Verenigde Staten uitbreiden.
Concurrentiepositie
De overname van Eurolines is nog niet compleet, want de ondernemingsraad moet er nog over beslissen. Ook de Europese Commissie kan nog roet in het eten gooien, zoals gebeurde bij de voorgenomen fusie van Siemens en Alstom. Het treinenconglomeraat werd te dominant geacht op de Europese markt.
Daarvan is bij deze overname geen sprake, verwacht Flixbus-woordvoerder Rosa Donat. Zij zegt dat Flixbus ‘zich bewust is van de regelgeving in verschillende markten en daar altijd rekening mee houdt’. Flixbus is niet zo groot in Europa dat het de mededingingsregels overtreedt, stelt Donat. Zo heeft het bedrijf nog concurrentie te duchten van het Franse Ouibus van SNCF en Deutsche Bahn, dat zowel onder eigen naam als met Arriva Touring intercitybussen exploiteert.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
[…] maart 4, 2019maart 12, 2019 […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:12
Reactie toevoegen