De vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, EBS en Keolis hebben zich ingeschreven voor de Europese aanbesteding voor het busvervoer in de streek IJssel-Vecht. Het concessiegebied bestaat uit delen van Overijssel, Flevoland en Gelderland.
Vier vervoerders in de race om IJssel-Vecht
De komende tijd worden de inschrijvingen beoordeeld op de in de aanbesteding gestelde eisen. Speciale aandacht in de aanbesteding gaat uit naar de verduurzaming van het busvervoer. “Voor het stadsvervoer in Zwolle, Apeldoorn en Lelystad, stellen we het sowieso verplicht om zero-emissiebussen in te zetten”, vertelde Wim Dijkstra van de provincie Overijssel aan OV-Magazine. Daarnaast doen de provincies nog onderzoek naar waterstofbussen. Mocht blijken dat het over langere afstanden voordeliger is om met waterstofbussen te gaan rijden, dan zou dat een aanvulling kunnen zijn op de elektrische bussen.
Reizigersstromen
In september 2018 presenteerden de drie provincies het concept-programma van eisen voor de concessie IJssel-Vecht. Reizigersstromen zijn daarin het uitgangspunt, niet de provinciegrenzen. Besloten is om de buslijnen in te delen in A-, B- en C-lijnen. Dijkstra: “A-lijnen zijn busverbindingen die belangrijke steden of gebieden met elkaar verbinden, die willen we versterken. Ze vormen samen met de treinen de backbone van ons regionale ov. B-lijnen zijn verbindingen met voldoende reizigers die tenminste tot het einde van de concessie in 2030 blijven bestaan, wellicht met kleine aanpassingen. De C-lijnen willen we of versterken door gerichte marketing, of vervangen door alternatieven.” Door de gezamenlijke aanbesteding moet het busvervoer beter aansluiten op reizigersstromen in het gebied. Door de ov-gebieden te vergroten, verwachten de provincies een interessanter aanbod vanuit vervoerders.
Geleidelijk invoeren
Naar verwachting nemen de colleges van Gedeputeerde Staten van Flevoland, Gelderland en Overijssel eind september een besluit. De concessie IJssel-Vecht komt gefaseerd tot stand. In december 2020 start het busvervoer in Midden Overijssel en de Veluwe. Twee deelgebieden stromen later in omdat die bestaande concessies later zijn afgerond: Lelystad in september 2021, Regio IJsselmond (een deelgebied in Flevoland en Overijssel) in december 2023. Het regionaal vervoer in de drie provincies krijgt een gezamenlijke huisstijl genaamd RRReis.
Lees ook: Lege bus legt het af in IJssel-Vecht
Meer artikelen met dit thema
Boek 'Betere Bus' feestelijk gelanceerd
3 jul om 12:52 uurHet eerste exemplaar van het boek 'Betere Bus' over Bus Rapid Transit, geschreven door Rob van der Bijl en…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
HTM presenteert nieuwe elektrische bussen
20 jun om 15:55 uurHTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…
ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven
13 jun om 10:07 uurElke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Optimistisch en voorzichtig de transitie vormgeven
31 mei om 08:00 uurDe verwachtingen van publieke mobiliteit zijn hoog. De belofte is dat ontschotten…
[…] https://www.ovmagazine.nl/2019/07/vier-vervoerders-in-de-race-ijssel-vecht-1233/ […]
Ingediend door Vier vervoerde… op zo, 07/07/2019 - 14:53
Reactie toevoegen