De Vervoerregio Amsterdam introduceerde een coronapakket van 235 miljoen euro, waarvan het grootste deel bedoeld is om de transitie naar ZE-busvervoer voort te kunnen zetten. Voorzitter Sharon Dijksma roept andere ov-autoriteiten op om dit voorbeeld te volgen.
Dijksma roept op: 'Volg ons voorbeeld'
Dat vertelde ze vanuit haar Amsterdamse werkkamer, tijdens de digitale Zero Emissie Conferentie die OV-Magazine en platform Biind op 26 november organiseerden. “We verkeren in een gezondheidscrisis”, begint Dijksma. Amsterdam is de grootste vervoerregio van Nederland, met 1 miljoen instappers per dag. “De jaarlijkse CO2-uitstoot bedraagt 2700 kiloton CO2. Het ov-systeem maakt daar 880 kiloton van uit. We hebben al 862 kiloton verduurzaamd, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst.”
Anticyclisch investeren
Nu vervoerders die transitie naar schoon vervoer niet meer financieel kunnen ophoesten, dreigt volgens haar een soort ‘lockdown’ te ontstaan rond aanbestedingen en de instroom van nieuw ZE-materieel. “Maar als we aanbestedingen aantrekkelijker kunnen maken, kunnen we een stap naar voren kunnen zetten en een nieuwe schaalsprong aangaan.”
De Vervoerregio Amsterdam doet dat middels het coronapakket van 235 miljoen euro, waarmee voor het grootste gedeelte ZE-bussen en laadinfra worden gefinancierd. “We halen geld dat later begroot stond nu naar voren en investeren daarmee op een anticyclische manier. We verlagen de kapitaallasten van vervoerders en daarmee kan de investering in schoon vervoer doorgaan.”
Oproep aan andere regio’s
De Vervoerregio loopt hiermee voorop in Nederland en Dijksma weet dat andere ov-autoriteiten en het ministerie van IenW naar de Amsterdamse regio kijken. “Dat is eervol”, noemt ze dat, “maar nu wijzen we terug”. De politica roept hen op met vergelijkbare pakketten te komen. “We kunnen in ons eentje Nederland niet de crisis uit te investeren, Nederland moet dit breder oppakken. Het gaat uiteindelijk om het belang van kwalitatief hoogstaand ov, waar de reiziger naar terugkeert. Het ov kan de reiziger alleen terugwinnen door zich te onderscheiden in kwaliteit.”
Volgt Utrecht?
Per 17 december gaat Sharon Dijksma aan de slag als burgemeester van Utrecht. Of de regio Utrecht dit Amsterdamse voorbeeld dan gaat volgen, wil dagvoorzitter Marc Maartens weten? De toekomstig burgemeester moet lachen om de vraag, maar doet geen concrete beloftes. “Wethouder Lot van Hooijdonk heeft dit in de portefeuille en heeft hier ongetwijfeld hele goede ideeën over. Maar het gaat over de bedrijvigheid van Nederland, daar is zeker iets voor nodig.”
Een antwoord waarmee Dijksma zich al goed in haar nieuwe rol als burgemeester heeft aangepast, concludeert Maartens geamuseerd.
Meer artikelen met dit thema
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval
16 sep om 16:49 uurHet aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.…
Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft
11 jun om 16:38 uurDe twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De…
Reactie toevoegen