Alstom haalt een nieuw contract binnen voor de modernisering van de NMBS-vloot. Dit contract omvat de modernisering van 37 HLD77-locomotieven met de nieuwste ETCS-signaleringstechnologie. Het ETCS-niveau 2-systeem verbetert de prestaties en stiptheid van de treinen en verhoogt de veiligheid van het spoor.
Alstom moderniseert NMBS-locomotieven met ETCS-technologie
Alstom is een Franse multinational die zich richt op de ontwikkeling en verkoop van mobiliteitsoplossingen, zoals hogesnelheidstreinen, metro's, trams en digitale mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf is actief in 70 landen en heeft wereldwijd meer dan 74.000 medewerkers. Alstom is een wereldleider op het gebied van spoorwegsignaleringssystemen en heeft als doel om duurzame mobiliteit te ontwikkelen en bij te dragen aan de energietransitie.
NMBS staat voor "Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen". Dit is de nationale spoorwegmaatschappij van België, die verantwoordelijk is voor het beheer en de exploitatie van het Belgische spoorwegnet. De NMBS biedt zowel binnenlandse als internationale treindiensten aan en heeft een belangrijke rol in het personen- en goederenvervoer per spoor in België.
Wat is ETCS?
Het Europees treinbewakingssysteem (ETCS) is een bewakingssysteem dat zorgt voor sneller, stipter en veiliger spoorwegverkeer. Het werd oorspronkelijk ontworpen om het grensoverschrijdende spoorverkeer te harmoniseren en is nu beschikbaar als een schaalbare signaleringsoplossing voor spoorwegexploitanten over de hele wereld.
Voordelen van ETCS
De modernisering van de HLD77-locomotieven met het ETCS-niveau 2 systeem zal de prestaties en stiptheid van de treinen verbeteren, en de veiligheid op het spoor vergroten. Het systeem biedt real-time informatie over de locatie van de trein, waardoor de machinist op de hoogte blijft van de snelheidslimieten en andere belangrijke informatie. Dit vermindert het risico op ongelukken en vertragingen en verbetert de efficiëntie van het spoorverkeer.
Alstom levert ETCS niveau 2 signalering voor NMBS locomotieven
Alstom zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerp, de levering en het onderhoud van de ETCS-niveau 2 signaleringssystemen voor de 37 HLD77-locomotieven van de NMBS gedurende een periode van tien jaar. Dit project wordt geleid vanuit de vestiging in Charleroi en omvat ook onderhoudsdiensten. Het ETCS-niveau 2 systeem wordt aangevuld met nationale functionaliteiten (TBL1+) om te kunnen rijden op lijnen die met dit systeem zijn uitgerust.
Belangrijk voor België
Het contract is ook belangrijk voor België, omdat het project vanuit de vestiging in Charleroi zal worden aangestuurd. Dit leidt tot de aanwerving van 80 nieuwe ingenieurs voor de vestiging in Charleroi. De vestiging in Charleroi is het wereldwijde kenniscentrum van de Alstom-groep en is verantwoordelijk voor het technisch ontwerp van verschillende signaleringssystemen en de levering van boordapparatuur.
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…