Alstom moderniseert NMBS-locomotieven met ETCS-technologie

maandag 24 april 2023

foto: Alstom

Alstom haalt een nieuw contract binnen voor de modernisering van de NMBS-vloot. Dit contract omvat de modernisering van 37 HLD77-locomotieven met de nieuwste ETCS-signaleringstechnologie. Het ETCS-niveau 2-systeem verbetert de prestaties en stiptheid van de treinen en verhoogt de veiligheid van het spoor.

Alstom is een Franse multinational die zich richt op de ontwikkeling en verkoop van mobiliteitsoplossingen, zoals hogesnelheidstreinen, metro's, trams en digitale mobiliteitsoplossingen. Het bedrijf is actief in 70 landen en heeft wereldwijd meer dan 74.000 medewerkers. Alstom is een wereldleider op het gebied van spoorwegsignaleringssystemen en heeft als doel om duurzame mobiliteit te ontwikkelen en bij te dragen aan de energietransitie.

NMBS staat voor "Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen". Dit is de nationale spoorwegmaatschappij van België, die verantwoordelijk is voor het beheer en de exploitatie van het Belgische spoorwegnet. De NMBS biedt zowel binnenlandse als internationale treindiensten aan en heeft een belangrijke rol in het personen- en goederenvervoer per spoor in België.

Wat is ETCS?

Het Europees treinbewakingssysteem (ETCS) is een bewakingssysteem dat zorgt voor sneller, stipter en veiliger spoorwegverkeer. Het werd oorspronkelijk ontworpen om het grensoverschrijdende spoorverkeer te harmoniseren en is nu beschikbaar als een schaalbare signaleringsoplossing voor spoorwegexploitanten over de hele wereld.

Voordelen van ETCS

De modernisering van de HLD77-locomotieven met het ETCS-niveau 2 systeem zal de prestaties en stiptheid van de treinen verbeteren, en de veiligheid op het spoor vergroten. Het systeem biedt real-time informatie over de locatie van de trein, waardoor de machinist op de hoogte blijft van de snelheidslimieten en andere belangrijke informatie. Dit vermindert het risico op ongelukken en vertragingen en verbetert de efficiëntie van het spoorverkeer.

Alstom levert ETCS niveau 2 signalering voor NMBS locomotieven

Alstom zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerp, de levering en het onderhoud van de ETCS-niveau 2 signaleringssystemen voor de 37 HLD77-locomotieven van de NMBS gedurende een periode van tien jaar. Dit project wordt geleid vanuit de vestiging in Charleroi en omvat ook onderhoudsdiensten. Het ETCS-niveau 2 systeem wordt aangevuld met nationale functionaliteiten (TBL1+) om te kunnen rijden op lijnen die met dit systeem zijn uitgerust.

Belangrijk voor België

Het contract is ook belangrijk voor België, omdat het project vanuit de vestiging in Charleroi zal worden aangestuurd. Dit leidt tot de aanwerving van 80 nieuwe ingenieurs voor de vestiging in Charleroi. De vestiging in Charleroi is het wereldwijde kenniscentrum van de Alstom-groep en is verantwoordelijk voor het technisch ontwerp van verschillende signaleringssystemen en de levering van boordapparatuur.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024

21 jan om 09:46 uur

In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…

Lees verder »
logo OV-Magazine
descriptionArtikel

De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet

13 jan om 09:13 uur

Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver

23 dec 2024

Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen

16 dec 2024

De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec 2024

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

23 sep 2024

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…

Lees verder »